[voikko] Teitse, puolitse, postitse

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Tue Jan 15 19:48:37 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Siirsin äsken muutamia tiedostossa poikkeavat.lex olleita sanoja
> seikkasanoiksi. Tässä yhteydessä kävi ilmi, että ainakin
> sanoja "teitse", "puolitse" ja "postitse" käytetään myös
> yhdyssanoissa, mutta Voikossa seikkasanat eivät voi olla yhdyssanan
> osana.
>
> Näyttäisi kuitenkin siltä, että näitä tapauksia on sen verran
> rajallinen määrä, että ne olisi mahdollista laittaa sanastoon kukin
> erikseen. En kuitenkaan vielä tee tätä, jos joku on asiasta eri
> mieltä. Omasta testiaineistostani pois jäivät seuraavat sanat:

Tämä on vähän sellainen kysymys, että toisaalta ihan kiva, jos Voikko
tunnistaa mainitut sanat yhdyssanan perusosana, mutta toisaalta
käytössä ei ole kovin suurta joukkoa tällaisia sanoja. Prolatiivit
(-itse) ovat vähän paperinmakuisia, ja lähinnä asiatekstissä niitä
hieman näkyy. Jotkut ovat vakiintuneet terminomaiseen käyttöön,
esim. "hengitysteitse".

Muut oikolukuohjelmat näyttävät tunnistavan kaikki substantiivi- ja
adjektiivimääritteiset -teitse-loppuiset yhdyssanat. Sen
sijaan -puolitse ja -postitse-loppuiset näyttävät olevan sanastossa
erikseen. Tunnistuu esimerkiksi "sähköpostitse" mutta
ei "pullopostitse".

Minustakin "teitse" olisi hyvä säilyttää produktiivisena, koska
merkityksen puolesta se on sitä. "Postitse" ja "puolitse" sen sijaan
aika rajallisesti.