[voikko] IRCin käyttö postituslistojen rinnalla

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Jan 22 15:12:10 EET 2008

Parin viikon takainen LWN [1] esittää väitteen, että ircin käyttö olisi
kasvamassa vapaan koodin kehitysprojekteissa. Tämä saattaa olla tottakin,
mutta en itse asiasta juuri tiedä, kun en ircciä juuri näissä projekteissa
käytä. Voikon kohdalla olemme tähän asti pitäneet käytännössä kaiken
kommunikaation tällä postituslistalla, ja se on tuntunut toimivan varsin
hyvin. Toisaalta ainakin Jyväskylän yliopistossa ircin käyttö
kehitysprojekteissa on varsin suosittua, ja sieltä minulla on ihan hyviäkin
kokemuksia asiasta.

Siksipä haluaisinkin kuulla muiden kokemuksia tai mielipiteitä siitä,
kannattaisiko meidän ottaa postituslistan rinnalle käyttöön irc-kanava (vai
kenties jokin muu vastaava väline, esim. Jabber). Postituslistan pitäisi
edelleen olla ensisijainen viestintäväline, jotta viestit säilyisivät
myöhemmin luettaviksi eikä kenenkään tarvitsisi roikkua ircissä (tai käyttää
sitä lainkaan) vain siksi, että jotain tärkeää jäisi huomaamatta. Mutta
kenties on Voikosta kiinnostuneita henkilöitä, joille postituslistat tuntuvat
liian vierailta käytettäväksi, tai asia on niin pieni ettei siihen halua
kokonaista sähköpostiviestiä tuhlata.

Harri

[1] Development issues part 1: Project communication,
    http://lwn.net/Articles/263714/