[voikko] mozvoikko ja uusi Firefox 3.0.1

Andris Pavenis andris.pavenis at iki.fi
Fri Jul 18 07:29:39 EEST 2008

Harri Pitkänen wrote:

> [...]
> tietoturvapäivityksiä, vaan korjauspäivitykset ovat usein laajempia ja ovat
> ainakin aikaisemmin muuttaneet ohjelman sisäisiä jäädyttämättömiä
> rajapintoja. Näin ainakin kävi Firefoxin 1.0-sarjan aikana, jolloin mm.
> Debianilla oli suuria ongelmia saada Firefoxia päivitettyä rikkomatta muita
> siitä riippuvia ohjelmia. Mozvoikko käyttää myös jäädyttämättömiä
> rajapintoja, joten mitään takuuta ei sen toimivuudesta edes pikkupäivitysten
> jälkeen ole. Käytännössä en kuitenkaan usko, että näihin oikolukuun
> liittyviin rajapintoihin tehtäisiin mitään muutoksia, joten ehkäpä väljempi

SVN versiossa FF sallitut versiot ovat 3.0a9pre - 3.1a1pre. Siis myös 3.0.*
on sisällä. Itse kerran kokeillut FF 3.1a1pre yöllisen version kanssa enkä
nähnyt minkälaisia ongelmia. 0.9.5 tuli ennen tiesin tätä.

> Linux-jakeluihin menevässä mozvoikossa versionumerolle ei edes ole asetettu
> mitään ylärajaa, joten siellä tätä ongelmaa ei ole. Jää jakeluiden
> ylläpitäjien vastuulle tarjota päivitetyt paketit silloin, jos jotain
> yhteensopivuuteen vaikuttavia muutoksia Firefoxissa todella tapahtuu.
>
> Olisi kyllä hyvä kuulla, mikä tuon sivulta
> http://ap1.pp.fi/mozilla/mozilla+voikko.html löytyvän laajennuspaketin
> tilanne on? Testikäyttöönhän tuota ei enää voi suositella, koska se ei
> asennu. Onko sitä enää tarvettakaan testata enempää?

Versioiden korjaaminen install.rdf tiedostossa riitaa saadakseen laajennuksen
toimivaan myös FF-3.0.1 kanssa.

Toinen ongelma on että minulla ei tällä hetkellä ole libvoikko-1.7 DLL tiedostoa.
Itse en käännä sen vaan otan openoffice.org-voikko paketista. Onko uudempi versio
on saattavissa?

Andris

PS. Lauantaista lähtien olen poissa viikoksi.