[voikko] mozvoikko ja xulrunner-unstable

Ville-Pekka Vainio vpivaini at cs.helsinki.fi
Fri Jul 18 21:03:10 EEST 2008

Harri Pitkänen wrote:
> Debianissa $(XULRUNNER_INCDIR) ei sisällä yhtään tiedostoa.
> mozilla-config.h on täällä hakemistossa $(XULRUNNER_INCDIR)/unstable. Mutta
> tuohon hakemistoon on Debianissa myös symbolinen linkki
> /usr/lib/xulrunner-devel-1.9/include, joten pystyin ottamaan pois kaikki
> includet, joissa käytettiin muuttujaa $(XULRUNNER_INCDIR):
> http://voikko.svn.sourceforge.net/viewvc/voikko/trunk/mozvoikko/src/Makefil
>e.xulrunner?r1=2198&r2=2238
>
> Mahtaakohan tämä toimia Fedorassa? Testipaketti löytyy osoitteesta
> http://www.puimula.org/htp/testing/mozvoikko-0.9.6rc1.tar.gz

Tämä ei toimi sellaisenaan Fedorassa. Muuttuja XULRUNNER_SDK osoittaa
pkg-configin kautta hakemistoon /usr/lib/xulrunner-sdk-1.9, jossa on
pelkästään hakemisto sdk ja tiedosto xpcom-config.h. Sdk-hakemiston rakenne
taas on:

idl -> /usr/share/idl/xulrunner-sdk-1.9/stable
include -> /usr/include/xulrunner-sdk-1.9/stable
lib

Tällöin -I$(XULRUNNER_SDK)/include Makefilessä ei osoita "minnekään" ja kun
pelkät stable-headerit eivät riitä, niin kääntö epäonnistuu. Fedorassa
pitäisi siis lähteä etsimään noita $(XULRUNNER_SDK)/include-tiedostoja
muualta. Sikäli Fedoran kannalta vanha versio on jopa parempi, vaikka eihän
tässä nyt ole muusta kyse kuin näiden polkujen kanssa säätämisestä. Mutta
olisikohan Makefile.xulrunnerin vanha versio kuitenkin vähän
yleiskäyttöisempi? SVN:n web-käyttöliittymä ei muuten ole oikein toiminut
tänään iltapäivästä lähtien, toivottavasti siellä on muuten asiat suunnilleen
kohdallaan.

Mozvoikko-paketoinnin osalta sattui aika sopivasti tämä Firefox 3.0.1:n
julkaisu. Päivitys nimittäin tuli tänään Fedoraan ja nspluginwrapperin kanssa
tuli riippuvuusongelma. Sen paketoinnissa oli nimittäin vaadittu gecko-libs =
1.9 ja uusin xulrunner tarjoaa gecko-libs = 1.9.0.1:n. Tämänkin perusteella
olen ajatellut vaatia mozvoikko-paketissa vain versioimattomasti xulrunnerin.
Korjailee sitten tuota pakettia, jos se oikeasti rikkoutuu, tälläkin kertaa
se nimittäin toimi myös päivityksen jälkeen.

--
Ville-Pekka Vainio