[voikko] Mozvoikko ja PR_LoadLibrary

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon May 26 18:53:15 EEST 2008

On Monday 26 May 2008, Andris Pavenis wrote:

> Miten laajennus löytää kirjastot jos ne eivät ole asennettu
> järjestelmälaajuisesti vaan pakattu laajennuksen mukaan.

Tämä onnistuu varsin hyvin OOo-lisäosien kanssa, koska OOo osaa etsiä
kirjastoja lisäosan sisältäkin. Siksi arvelin, että vastaava olisi toiminut
myös Mozillassa.

> Silloin
> PR_LoadLibrary käyttö on varmaan yksinkertaisin ratkaisu. Ei kannattaisi
> varmaan sulkea pois mahdollisuutta asentaa mozvoikko:n yhden laajennuksen
> muodossa, jossa kaikki on mukana.
>
> Tuskin tarvitsemme kaksi erillistä versiota.

Ei koko koodista, mutta kirjastojen lataamisen osalta saattaa olla
tarpeellista toteuttaa molemmat ratkaisut. Tässä nykyisessä menetelmässä on
se ongelma, että nyt mozvoikko ei lue funktioiden kutsumuotoja käännösaikana
voikko.h-tiedostosta. Tämä johtaa siihen, että mozvoikon voi kääntää
epäyhteensopivan libvoikon kanssa ilman, että tästä tulisi käännösaikana
minkäänlaista varoitusta. Ja mozvoikon paketoijat joutuvat huolehtimaan
yhteensopivuudesta ja riippuvuuksista käsipelillä.

Mutta tässä asiassa paketoijat varmaankin itse osaavat parhaiten sanoa, kuinka
oleellinen asia tämä heille on.