[voikko] Voikko Aspire Onessa - tietoa?

Ville-Pekka Vainio vpivaini at cs.helsinki.fi
Thu Nov 20 00:12:02 EET 2008

Harri Pitkänen wrote:
> Laitoin nämä nyt toistaiseksi ohjesivulle. Voidaan sitten päivittää sivuja
> uudestaan, jos tuo keskimmäinen komento jää tarpeettomaksi.
>
> Toisaalta voi olla ihan hyväkin, että se on näkyvissä, vaikka yum osaisikin
> myöhemmillä openoffice.org-voikon versioilla päivittää OOo:n
> automaattisesti. Käyttäjien kannalta on aina vähän turvallisempaa nähdä jo
> etukäteen, että asennus aiheuttaa päivityksiäkin.

Kiitos. Valitettavasti nyt näyttää siltä, että Linpus ei kestäkään välttämättä
OpenOfficen päivittämistä. Linux.fi-foorumilla nimittäin tuli tieto, että
Writer ei käynnisty, vaan antaa virheilmoituksen "Kohdetta /home/user%U ei
ole olemassa" <http://linux.fi/foorumi/index.php?topic=434.msg2119#msg2119>.

Samasta ongelmasta on näemmä kirjoitettu mm. tällä norjalaisella sivustolla
norjan kielen (kielten?) oikolukuun liittyen:
<http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=996781>.

Lisäksi täällä käyttäjä mainitsee asentaneensa "uusi kieliä", joka hyvinkin
saattaa asentaa uudempia OpenOfficen kielipaketteja, jotka taas vaativat
uudemman OpenOfficen:
<http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/homeuseru-does-not-exist-666808/>

Onneksi siellä on mainittu myös korjaus, eli %U:n poistaminen
käsin .desktop-tiedostoista:
<http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/homeuseru-does-not-exist-666808/#post3318274>.
Tästä nyt kuitenkin kannattaisi jotenkin mainita Voikon verkkosivuilla
ainakin kunnes löytyy järkevä selitys - ja toivottavasti myös ratkaisu.
Osaisiko kukaan esittää asiasta "valistunutta arvausta"?

Toisaalta olen Googlella löytänyt mm. nyysseistä ja Muropaketista käyttäjien
kirjoituksia siitä, että openoffice.org-voikko toimisi Linpusissa. Koska
Linpus (ja Acer) ovat lisänneet niin paljon omia muutoksiaan ja
Linpus-järjestelmiä ei yleensä ole kokonaan päivitetty yumilla, sieltä
saattaa tulla esiin bugeja, joita Fedora 8:ssa ei ole huomattu.

--
Ville-Pekka Vainio