[voikko] ooo-voikko ja segmentation fault

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Oct 17 21:46:02 EEST 2008

On Friday 17 October 2008, Teemu Likonen wrote:
> Niin, toivottavasti nämä kaatumiset johtuivat ooo-soikkoon liittyvistä
> jäänteistä hakemistossa /var/spool/openoffice/uno_packages (aina sinne
> tuntuu jotain jäävän),

Komennon
 # unopkg list --shared
pitäisi tyhjentää jäljelle jääneet poistettuun lisäosaan liittyvät tiedostot
tuosta hakemistosta. Kyseistä komentoa kutsutaan openoffice.org-voikon
preinst-skriptissä useaankin kertaan. Joten jos tuossa hakemistossa on
oo2-soikosta peräisin olevia jäänteitä vielä sen jälkeen, kun uusi
openoffice.org-voikko on asennettu, asennus tosiaan on jossain vaiheessa
mennyt pahasti rikki.

> ja toivottavasti niillä ei ole mitään tekemistä
> ooo-voikon kanssa.

Sopii toivoa. Eipä ainakaan ole kuullut vastaavista ongelmista pelkän
voikko-lisäosan kanssa. Itse päivitin yhden koneen etchistä lennyyn
kesäkuussa. Kyseisellä koneella ei soikkoa ole koskaan ollut, ja
openoffice.org-voikko päivittyi siististi ilman ongelmia. Toisen kerran
pääsen varmaan kokeilemaan etch->lenny-päivitystä muutaman viikon päästä.

Tässä tapauksessahan ei ollut kyse siitä, että pakettien asennusjärjestys
olisi ollut väärä, koska olit itse poistanut sekä voikon että soikon paketit
ennen päivityksen aloittamista. Muuten olisin epäillyt sitä, sillä Debianissa
taitaa edelleen olla mahdollista, että paketit puretaan "väärässä"
järjestyksessä. Tämä on riskialtista, koska unopkg (tyhmästi) lataa ja kutsuu
koodia niistä jaetuista kirjastoista, joita se on poistamassa. Kirjastojen
lataamisen voi todentaa vielä uudessa OOO 3.0:ssakin seuraavalla komennolla:

# strace -f unopkg remove --shared
org.puimula.ooovoikko '-env:UNO_JAVA_JFW_INSTALL_DATA=$ORIGIN/../share/config/javasettingsunopkginstall.xml' "-env:JFW_PLUGIN_DO_NOT_CHECK_ACCESSIBILITY=1"
2>&1 | grep '/usr/lib/libmalaga'

joka tulostaa
 [pid  8005] open("/usr/lib/libmalaga.so.7", O_RDONLY) = 15

Toisaalta etchin ja lennyn välillä Voikon komponenteissa on tapahtunut sen
verran vähän tässä suhteessa oleellisia muutoksia, etten usko tämän
aiheuttavan ongelmia.