[voikko] Puuttuvia taivutuskaavoja Suomi-Malagassa [OT]

Petri Riihikallio petri.riihikallio at metis.fi
Tue Sep 16 00:18:02 EEST 2008

> Lisäksi jo pitkään satunnaisesti ilmenneet sunnuntaiset Apachen
> kuolemat ovat
> käyneet säännöllisemmiksi. Tuo on onneksi korjattavissa
> purkkaratkaisuna
> sopivalla cron-ajolla, koska tiedetään, että nuo kuolemat liittyvät
> logrotaten viikoittaisiin ajoihin. Toistaiseksi kuitenkin minä tai
> joku muu
> on aina joutunut käynnistämään Apachen manuaalisesti ongelman
> huomattuaan.

Minä olen törmännyt tähän samaan ongelmaan parissakin eri yhteydessä.

Kerran ongelmana oli se, että Apachelle pitää lähettää USR1-signaali
eikä logrotaten oletus HUP. Väärän signaalin saatuaan emo-Apache kuoli
ja lapsiprosessit jatkoivat toimintaansa kunnes niiden elinkaari
päättyi. Httpd:n man-sivu muistaakseni kertoo oikeat signaalit, ne
ovat voineet muuttuakin.

Toinen tilanne oli, kun logrotate oli asetettu pakkaamaan tiedostot
heti. Ne lokit ovat vielä USR1:n jälkeenkin auki lapsiprosesseilla ja
ne jatkavat (tai ainakin yrittävät) vanhaan lokiin kirjoittamista.
Vasta seuraava sukupolvi lapsiprosesseja avaa uuden lokin. Ongelmana
on arvioida kauanko kestää, että vanhat lokitiedostot ovat varmasti
vapaita pakattavaksi. Siihen auttaa cron-ajo vaikka 12h logrotaten
jälkeen. Tuo marginaali tietty riippuu Apachen asetuksista.
--
t. Petri
http://www.metis.fi/hlo/petri.html