[voikko] Omorfi/HFST:n ja Voikon vertailua

Flammie Pirinen flammie at iki.fi
Sun Dec 6 19:35:26 EET 2009

2009-12-03, Harri Pitkänen sanoi:

> hfst-compose-intersect vaatii niin paljon muistia omorfin kanssa,
> ettei kääntäminen onnistunut omalla koneellani. Pystytkö laittamaan
> valmiiksi käännetyt transduktorit jonnekin saataville? Isommalla
> muistilla varustettu kone on kyllä ollut jo pari viikkoa tilauksessa,
> mutta toimitus viipyy...

Jep, laitoin nyt toivottavasti tuoreimmat versiot osoitteeseen
<http://www.helsinki.fi/~tapirine/tmp/omorfi-2009-12-06.tar.bz2>.
Itsekin olen joutunut siirtymään palvelimelle vaikka melko pitkään
pärjäsin vanhahkolla aspire onella, joka minusta pitäisi vieläkin
onnistua, mutta jokin on taas vialla tietenkin.

Olin lomailemassa keskiviikosta joten en
vielä ehtinyt testata voikon testejä mutta näyttävät tosiaan muuntuvan
helpohkosti tarvittavaan muotoon.

Joukahaisen nykyisistä flägeistä taivutusta, yhdyssanoja ja johto-oppia
koskevat ovat sellaisenaan hyvin samanlaisia kuin omorfin nykyiset
flägit, ja tyyliä ja alaa koskevat taas menevät samoin kuin
”morfologiset” analyysit, jotka myös ovat filtteröitävissä, jos tämä
hitausongelma ikinä ratkeaa omorfista.

--
Flammie, computer scientist bachelor, linguist master, free software
Finnish localiser, and more! <http://www.iki.fi/flammie/>