[voikko] Päivitettyjä binäärisanastoja saatavilla

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Feb 24 19:44:40 EET 2009

Viime päivinä olen saanut Jouni Pirttimäeltä muutaman lääketieteellisen
sanalistan, joita hän on keräillyt käsittelemistään alan teksteistä. Nämä
sanat on lisätty Joukahaiseen.

Jotta sanaston kokoaminen olisi helpompaa myös niille, jotka eivät pysty
kehitystyökaluja asentamaan, laitoin saataville päivitettyjä binäärimuotoisia
erikoissanastoja. Sanastot löytyvät osoitteesta
  http://www.puimula.org/htp/testing/voikko-snapshot/

Tuolla sivulla on myös kerrottu perustietoa sanastojen sisällöstä,
sanamääristä sekä siitä, milloin sanastot on haettu Joukahaisen tietokannasta
ja mitä SVN-revisiota ne vastaavat. Muutakin tietoa voin lisätä, jos joku
haluaa ja tieto on kohtuullisen helposti saatavilla.

Tietoa erikoissanastojen kokoamisesta ja näiden sanastojen asentamista on
kirjattu sivulle
  http://joukahainen.puimula.org/docs/erikoissanastojen_kokoaminen.html

Sanastoja ei ainakaan toistaiseksi päivitetä automaattisesti, mutta minä
pystyn päivityksen käynnistämään melko helposti. Yritän tehdä tämän
kohtuullisen usein, mutta jos joskus unohdan, voi minua muistuttaa asiasta
sähköpostitse. Henkilökohtainen viesti riittää, listalle muistutuksia tuskin
kannattaa lähettää.

Näitä sanastoja voi toki hyödyntää ihan Voikon arkikäytössäkin, sillä
erikoissanastoja ei toistaiseksi ole muuta kautta kovin helposti saanutkaan.
Tietysti kannattaa muistaa, että sanastoja ei ole kovin huolellisesti
testattu, mutta useimmiten ne kuitenkin ovat laadultaan viimeisintä vakaata
versiota parempia.