[voikko] Openoffice.org-voikko 3.0.1rc1

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Jan 14 20:09:53 EET 2009

On Wednesday 14 January 2009, Timo Jyrinki wrote:

> Testasin Debianin uutta 1:3.0.1~rc2-1-versiota vasten ooo-voikko
> 3.0.1rc1:tä, ja hyvin tuntuisi toimivan. Oikoluku toimi vähän
> pidemmälläkin asiakirjalla siinä missä ennenkin.
>
> Myös kieliopin tarkistin toimii. Etelä-Afrikkaa se tosin suositteli
> kirjoitettavaksi pienellä, sivuhuomiona.

Yritän korjata tämän Etelä-/Pohjois-/Itä-/Länsi-alkuisia erisnimiä koskevan
bugin jossain vaiheessa. Muita oleellisia korjattavia bugeja on esimerkiksi
se, että manuaaliset tavutusvihjeet sanoissa rikkovat kieliopin tarkistuksen
kokonaan kyseisen sanan osalta.

Pienellä kirjaimella alkavaksi voidaan ehdottaa myös joitakin suomalaisia
erisnimiä (esim. Ritva). Jos näitä tulee vastaan, kannattaa niistä ilmoittaa
puuttuvina sanoina sivun http://joukahainen.puimula.org/ehdotasanoja kautta,
jolloin sanat saadaan sanastoon mukaan myös erisniminä.

> Mutta ominaisuushan on
> tosiaan lähinnä kokeellinen 3.0.1:ssa. Sitten lisäksi kieliopin
> tarkistimeen liittyen erillisessä kielentarkistus-ikkunassa "selitys"
> tulee pidettäessä osoitinta hetken aikaa Selitys-painikkeen
> yläpuolella, mutta itse painikkeen painallus ei tee mitään. Lienee
> OOo:n "ominaisuus"?

Tuo on tosiaan melko outo käyttöliittymä, mutta ilmeisesti sen tarkoitettu
toimivan noin. Joka tapauksessa tuohon on ehdotettu aivan toisenlaistakin
ratkaisua, jossa selitys tulisi näkyviin korjausehdotusten yläpuolelle, ja
erillinen Selitys-painike jäisi kokonaan pois.

> Laitoin eilen siis suomi-malaga 1.2:n ja libvoikko 2.0:n Debianin
> experimentaliin, ja tein niistä myös sync-pyynnön Ubuntuun.
> Seuraavaksi ajatuksena olisi laittaa ooo-voikko 3.0.1 Debian
> experimentaliin, mutta virallinen julkaisu siitä olisi ihan poikaa,
> jos ei tuossa rc1:ssä mitään vikaakaan ole.

Odottelen vielä ainakin maanantaille asti ennen virallista julkaisua. Silloin
OOo:n 3.0.1rc2-versiosta saatua palautetta käsitellään OOo:n julkaisusta
päättävässä ryhmässä. Uskoisin, että viimeistään tuossa vaiheessa tiedetään,
tuleeko OOo:n puolelta vielä jotain sellaista muutosta, joka vaatisi lisäosan
koodin muuttamista. Toinen syy odottelulle on se, että olen harkinnut
lisäosan nimen muuttamista ooo-voikoksi nyt kun OpenOffice.org-nimen käyttöä
on kaavailtu rajoitettavaksi. Mutta tämä asia on edennyt niin hitaasti, että
voimme varmaan vielä julkaista lisäosan vanhalla nimellä ja katsoa asiaa
uudestaan keväällä version 3.1 yhteydessä.