[voikko] Voikko PowerPC:lle

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Mar 19 18:57:06 EET 2009

On Thursday 19 March 2009, Tauno Moilanen wrote:
> Kiitos vastauksesta,
> minulla on iMac, jossa on G5 PPC-prosessori ja tuore OS X 10.5
> käyttöjärjestelmä. Ruotsinkielinen OOo 3.0. toimii tässä ympäristössä,
> mutta suomenkielinen OOo 3.0.1 vaatii Intel-prosessorin.

OOo:n versiosta 3.1 saattaa tulla saataville jotain kautta myös suomenkielinen
OS X/PPC-versio. En usko, että sitä tälläkään kertaa ihan virallisesti
julkaistaan, mutta kannattaa seurailla tulevina viikkoina sivua
  http://download.openoffice.org/next/index.html

> Samoin tuore
> Voikko edellyttää Intel'iä. Ehkä osaamattomuuttani en löydä
> varhaisempia Voikon versioita, jotka soveltuivat PPC:lle. Umpikujassa.

Ei Voikon varhaisemmista versioista ole ollut OS X:lle PPC-versiota, joten on
ymmärrettävää, ettet ole sitä löytänyt. Tietääkseni Voikkoa sovitettiin
ensimmäisen kerran OS X:lle kesällä 2006, ja jo tuolloin sovitusta tehtiin
Intel-koneilla eikä PPC:llä.

Tietysti joku on voinut tällaisia sovituksia tehdä ja jaella jossain
kertomatta meille, onhan se täysin luvallista. Mutta en oikein usko, että
näin olisi käynyt. Oletkohan kenties sekoittanut Voikon ja Soikon, joka oli
ja on edelleen saatavissa myös PPC:lle:
  http://www.cs.helsinki.fi/u/oarasane/soikko/

En tosin tiedä, toimiiko tuo Soikko enää OS X 10.5:ssä, koska sitä on
viimeiseksi päivitetty kaksi vuotta sitten. Ja tavutusta sillä ei saa
kuitenkaan toimimaan.

> Odottelen.

Kärsivällisyys on toki hyve, mutta tässä tapauksessa se ei välttämättä
kannata, koska openoffice.org-voikkoa ei nykyään juuri muualla kehitetä kuin
Linuxissa. Eli Timon mainitsema Debianin asennus todennäköisesti ratkaisee
asian nopeammin. Tai sitten voitte kerätä kolehtia muiden PPC-käyttäjien
keskuudessa ja ostaa tarvittavan sovituksen jostain Mac-kehitystyötä
tarjoavasta firmasta. Sekään ei välttämättä tule kovin kalliiksi, koska
oikein hyvällä tuurilla kyse ei ole suuremmasta kuin muutaman tunnin työstä,
jos kehittäjä tuntee OpenOffice.orgia entuudestaan.