[voikko] Enchantia tukeva oikoluku Emacsille - ja vähän muutakin

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat May 16 19:54:51 EEST 2009

Harri Pitkänen kirjoitti (16.5.2009 klo 19.12):

> [...]
> sanoissa olevia virheitä ei havaittaisi. Vika osoittautui kuitenkin
> olevan omassa Emacs-konfiguraatiossani, johon oli joidenkin vanhojen
> testailujen takia jäänyt seuraavaa:
>
> (setq locale-coding-system 'iso-8859-15)
> (set-terminal-coding-system 'iso-8859-15)
> (set-keyboard-coding-system 'iso-8859-15)
> (set-selection-coding-system 'iso-8859-15)
> (prefer-coding-system 'iso-8859-15)
>
> Noiden takia lähetettiin sanat enchantille iso-8859-1-koodattuina,
> vaikka lokaaliasetusten mukainen merkistö olisi ollut UTF-8. Tämän
> voisi ehkä jotenkin yrittää huomioida, vaikka tuskin tämä tilanne

Nähtävästi tämän voi huomioida. Emacsissa on funktio
set-process-coding-system, jolla voi vaikuttaa, millä koodauksella
tietoa lähetetään ja otetaan vastaan ulkoiselta prosessilta. Mielestäni
sitä ei kuitenkaan kannata pahemmin käyttää. Merkistöt menevät oikein,
jos Emacs ja muu järjestelmä käyttävät samaa localea ja se tunnistetaan
jo oletuksena oikein ainakin Emacs 22:sta alkaen. Ei siis ole väliä,
millä koodauksella muokattava tiedosto on tallennettu levylle.

> Tuo sopii minulle, kunhan tiedoston alkuun ensin lisää tiedon sen
> lisenssistä.

Laitan kohta versionhallintaan. Tulee sarja commiteja, jotka on poimittu
alkuperäisestä Git-reposta. Lisenssiksi tullee GPL3+.

Nyt ohjelma oikolukee kaikki näkyvät ikkunat ja toimii sisäisesti
muutenkin hieman elegantimmin.

> Myös sivulle http://voikko.sourceforge.net/sovellukset.html voisi
> laittaa maininnan tästä skriptistä jossain vaiheessa. Siellä ei näemmä
> mainita edes aikaisemmin tekemääsi vimchant-skriptiä.

Teen tämänkin tässä viikonlopun aikana.