[voikko] tmispell, kyselen tyhmiä

Tapio Lehtonen tale at iki.fi
Thu Sep 3 18:07:16 EEST 2009

Koitan saada Debian GNU/Linuxin asennusohjeen suomennoksessa käytettyä
Voikkoa oikolukuun. Olen nyt saanut sen verran tehtyä, että minulla on
komentotiedosto joka tekee suomennoksessa olevien tuntemattomien
sanojen luettelon, vastaava kuin nyt tulee aspelliltä
http://d-i.debian.org/l10n-spellcheck/level1/index.html

Havaintoja

Jos tmispellille pistää tarkentimen -l, se lukee vain standard
inputista. En löytänyt käsikirjoista selitystä onko tämä
tarkoituksella vai vika. Täytyy vaan putkittaa sitten tmispellille.

Tmispell ei tunnu noudattavan ispellin manuaalisivun väitteitä siitä,
mistä hakemistoista .ispell_suomi -tiedostoja käytetään.
Nykyhakemistosta ei tunnu löytävän. Saanen tämän hoitumaan pistämällä
-p -tarkentimella ne sanaluettelot joita käytän, -p näyttää voivan
olla monta kertaa.

Kysymyksiä

tmispell tuntuu pitävän pistettä sanaan kuuluvana,

package
package.

täytyy molemmat pistää sanaluetteloon jottei tule valitusta.
Sanaluettelossa olevista sanoista ei tmispell osaa keksiä
taivutusmuotoja, pitääkö kaikki sijamuodot luetella vai onko joku
helpompi tapa?

Tässä pätkä -l tarkentimella löytynyttä tuntemattomien sanojen
luetteloa:

Alpha-
AlphaBIOS
AlphaBIOS-
AlphaBIOS-asetusvalikosta
AlphaBIOS-konsolilta
Alphabook
AlphaBook
Alpha-järjestelmillä
Alpha-järjestelmälle
Alpha-järjestelmässä
Alpha-järjestelmään
Alpha-koneelle.
Alpha-koneet
Alphalla
Alphalle
alphan
Alphan
AlphaPC
AlphaPCI
AlphaServer
AlphaServereistä
Alphassa
AlphaStation

Tosta huomaan myös tavuviiva sanan lopussa tuntuu tekevän siitä uuden
sanan. Pitääkö minun nuo kaikki sanat jotka on oikein kirjoitettu
lisätä -p sanaluetteloon jotta niistä lakataan valittamasta?

--
Tapio Lehtonen
tapio.lehtonen at iki.fi
http://www.iki.fi/tapio.lehtonen