[voikko] insuliiniresistentti

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sat Apr 10 18:57:03 EEST 2010

Harri Pitkänen kirjoitti 28.3.2010 klo 20.24:

> Tuli vastaan tapaus, jossa minusta olisi hyvä muodostaa yhdyssana
> automaattisesti, mutta nykyiset säännöt eivät sitä salli. Eli
> substantiivista "insuliini" ja adjektiivista "resistentti" ei
> muodosteta automaattisesti yhdyssanaa, koska
> substantiivi+adjektiivi-yhdyssanat eivät lähtökohtaisesti ole
> sallittuja.
>
> Mietin, miten tämä olisi hyvä ratkaista. Ensinnäkään adjektiiveja,
> joita tällä tavoin pitäisi voida yhdistää, ei taida olla kovin montaa.
> Keksin itse ainoastaan adjektiivit "resistentti" ja "tolerantti" sekä
> [...]

Olen laittanut joillekin resistentti-tyyppisille sanoille "sana on myös
substantiivi" -lipun muun muassa siksi, että sanaa käytetään
yhdyssanoissa substantiivin tavoin. En millään nyt muista, mistä
sanoista oli kyse, mutta joka tapauksessa päädyin siihen, että
substantiivin ja adjektiivin raja oli häilyvä.

Tyypillisin tapaus substantiivimaisesta adjektiivista on sellainen, joka
viittaa ihmisryhmään: työttömät, sairaat, rikkaat, uskovaiset. Ne voivat
esiintyä esimerkiksi subjektina olevan lausekkeen pääsanana ja saada
omia määritteitä: "Suomen rikkailla menee hyvin." Voiko resistentti-sana
käyttäytyä tällä tavalla? "Kaikki resistentit ovat - -."

Iso suomen kielioppi, § 626.
http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=626