[voikko] Suomen ja englannin kielen sanojen oikeinkirjoituksen tarkistus samaan aikaan mozvoikossa?

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Dec 4 15:02:53 EET 2010

On Saturday 04 December 2010, zimon wrote:
> Liittyen tähän kysymykseen:
> https://support.mozilla.com/en-US/questions/767913

Tuolla sivulla mainitaan Dictionary Switcher -lisäosa. Uskoisin, että tuo
lisäosa olisi aika helppo korjata niin, että Voikkokin toimisi sen kanssa.
Katsoin nimittäin sen lähdekoodista, että ainoa kohta, jossa
oikolukukomponentteja käsitellään suoraan, on tämä:

let (spellchecker = Cc["@mozilla.org/spellchecker/" +
("@mozilla.org/spellchecker/myspell;1" in Cc ? "myspell;1" : "engine;1")]
                          .createInstance(Ci.mozISpellCheckingEngine))
      spellchecker.getDictionaryList(this.list, {});
this.list = this.list.value.toString().split(",");

Eli tuossa otetaan vain talteen lista Firefoxin sisäisen oikolukukomponentin
tukemista kielistä. Jos siellä kysyttäisiin ensin, mitä oikolukukomponentteja
on rekisteröity ja kerättäisiin tuetut kielet niistä kaikista, voisi homma
toimia Voikonkin kanssa.

Haluaako joku kokeilla? En ole itse Mozilla-ekspertti, mutta jos muita
vapaaehtoisia ei ole, niin ehkä minäkin tuon pystyisin korjaamaan.

> Eli tarkoitus olisi saada Firefoxiin ja Thunderbirdiin sanojen
> oikeinkirjoitustarkistus toimimaan samaan aikaan englannille ja
> suomelle. Nykyään joutuu jatkuvasti vaihtamaan EN_UK ja FI_FI:n välillä
> context-menusta kun päivän aikana kirjoitteleee sekä suomea että englantia.

> Yksi mahdollisuus olisi luoda sanalista FIEN, missä suomenkielen
> sanastoon olisi lisätty joko kattava englannin kielen sanasto. Miten
> Voikkoa (ja mozvoikkoa) varten tehdään tuollainen sanasto?

Onko sinulla olemassa valmis lista englanninkielisistä sanoista? Jos on, niin
muokkaa niistä tiedosto nimeltä englanti.lex, jossa kukin sana on omalla
rivillään seuraavassa muodossa (esimerkkinä sana "cat"):

 [perusmuoto: "cat", alku: "cat", luokka: sidesana, jatko: <loppu>, äs: a];

Erisnimet tulevat näin (esimerkkinä "Jane"):

 [perusmuoto: "Jane", alku: "Jane", luokka: nimi, jatko: <loppu>, äs: a];

Kun olet saanut tämän listan valmiiksi, lataa Suomi-malagan lähdekoodit ja
sijoita tämä englanti.lex hakemistoon vocabulary/erikoisalat. Sitten käännät
sanaston komennolla

  make voikko EXTRA_LEX="vocabulary/erikoisalat/englanti.lex"

Tarkempia ohjeita työkaluista löytyy www-sivuiltamme, tosin ehkä hiukan
lyhyessä muodossa. Jos käytät Linuxia, asenna sanasto käyttöön komennolla

  make voikko-install DESTDIR=~/.voikko

ja käynnistä Firefox uudelleen. Muuta ei tarvita. Jos käytät Windowsia, niin
kysy lisää ohjeita sen jälkeen kun olet päässyt tähän vaiheeseen.