[voikko] VoikkoSpellService OS X 10.6:lle

Marko Wallin marko.wallin at iki.fi
Thu Jul 29 23:15:30 EEST 2010

27.7.2010 23.00, Harri Pitkänen kirjoitti:

> Joo, ei ole ollut koska en ole itse uskaltanut tuota "julkaisukelpoiseksi"
> todeta.

Tuolle nykyiselle versiolle voisi mielestäni jonkin alhaisen
versionumeron antaa, kun se nyt ilman kieliopintarkistusta näyttäisi
toimivan myös 10.5:ssa ja 10.6:ssa. Hieman puutteellinenhan se
ominaisuuksiltaan tietenkin on.

 > Yksi puute on se, että sanojen lisääminen henkilökohtaiseen sanastoon
> ei toimi tuon kanssa, tai ainakin olen jostain sellaista kuullut? Kaikki muut
> oikolukujärjestelmät, joihin Voikko on liitetty, osaavat itse hoitaa käyttäjän
> henkilökohtaisen sanaston ylläpidon. Eli tämän toteuttaminen vaatii hiukan
> enemmän työtä, jos OS X:n oikolukupalvelu vaatii, että oikolukukomponentit
> huolehtivat tästä itse.

Tuo ominaisuus VoikkoSpellServicestä todella puuttuu. OS X:n
oikolukupalvelu tarjoaa metodit henkilökohtaista sanastoa varten, mutta
ne pitäisi vielä sieltä joko tarjota oikoluvun käyttöön tai laittaa itse
erikseen talteen myöhempää käyttöä varten. Periaate ja sanaston muoto on
sama kuin esimerkiksi mozvoikon ja Thunderbirdin osalta käyttäjän
profiiliin muodostuvassa sanastossa.

> Jos haluat ja ehdit julkaista tuosta numeroituja versioita, niin voin antaa
> SVN commit-oikeudet.

Tällä hetkellä ei tuohon varmaan ole tarvetta.

Ilmeisesti libvoikko-listalla ehdotettu gitin käyttäminen ei ole edennyt
sen pidemmälle?

> Vakavampaa jatkokehitystä ajatellen voisi tutkia myös Xspellä, laitoin tästä
> Trac-tiketin muistiin keväällä:
>
>    http://sourceforge.net/apps/trac/voikko/ticket/8
>
> Tosin ilmeisesti tuokin on tehty 10.5:lle, eli jos haluaa niitä uusia metodeja
> hyödyntää, niin siitä ei kovin paljon apua ole.

Lueskelin tuota XSpellin koodia ja näytti olevan 10.6:ssa tuleva
checkString-metodi toteutettu, mutta vain oikoluvun osalta. Muilta
osilta XSpell ei juuri apua tarjoa, sillä VoikkoSpellServicestä
puuttuvat metodit puuttuvat sieltäkin.

// Marko