[voikko] Mozvoikko 1.0.1 Windows bugi

Andris Pavenis andris.pavenis at iki.fi
Sun Mar 21 21:09:16 EET 2010

19.03.2010 19:39, Ville Pohjanheimo kirjoitti:
> Moi
>
> Päivitin pari viikkoa sitten AMOssa jaellun oikoluvun tuohon 10.2.
> julkaisemaasi 1.0.1 versioon. Kaikki näyttää hyvältä Linuxilla, mutta
> Windowsilla jokin on vialla, koska kaikki f-kirjaimella alkavat sanat
> (folio, fuusio) on alleviivattu virheelliseksi (muuten toimii kyllä).
> Voikon ehdotukset sanalle ovat samanlaisia kuin jo kirjoitettu sana ja
> "korjauksen" valitseminen poistaa alleviivauksen vain hetkeksi.
>
> Olen kokeillut tota vaan Windows Vistassa / Firefox 3.6:ssa.
>
> Mitään havaintoa tosta? Tai missä vika voisi olla? Voikossa vai
> [...]

Voin vahvistaa että minäkin voin toistaa virheen mutta ainoastaan
Windowsissa (eikä Linuxissa). Se näyttää olevan libvoikko:n ongelma eikä
uusi version 2.3.1 korjaa mitään.

Vähän debugointi (käänsin voikkospell lähdekoodeista testaamista varten)
paljastaa että:

voikko_normalise() kutsuttu voikko_spell_ucs4():istä palauttaa 'ffioosio' jos
argumentti on 'fuusio'.

Todellisuudessa tilanne on vielä huonompaa: 'f' kirjaimen läsnäolo sanassa
riittää, sen ei pitää olla sana alussa.

Myös: kokeilkaa sana 'Chile' ja saatte saman virheen.

Epäilen että siinä on rakenne L"\ujotakin". Se ei näytä toimivan hyvin Visual C++
kanssa. Varmaan kannattaisi käyttää jotakin muutta kuin:

struct Conv_1to2
{
	uint32_t ch;
	wchar_t ch_subst;