[voikko] Suomi-malaga 1.6rc2

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu May 13 10:19:19 EEST 2010

Harri Pitkänen kirjoitti 12.5.2010 klo 21.09:

> Siirretään version 1.6 julkaisupäivää torstaista perjantaille, jotta
> testauksesta kiinnostuneet ehtivät vielä halutessaan etsiä uusia
> bugeja.

Ehdin vasta nyt torstaina paneutua asiaan, ja yhteen muutokseen
ehdottaisin vielä pidempää harkinta-aikaa. SVN-r3358:ssa lisäsit
jonkinlaisen automaattisen erisnimen tunnistamisen, mikäli yhdyssana
päättyy tiettyihin valtion keskushallinnon laitoksiin yms. liittyviin
sanoihin (arkisto, hallitus, kassa, keskus, laitos, virasto, koulu,
opisto, rahasto). Minä en ole ihan vakuuttunut tällaisen ominaisuuden
hyödyistä, vaikka sinänsä suuntaus on kyllä jatkuvasti ollut erisnimien
suuntaan: kielenkäyttäjät edellä, suomen kielen lautakunta perässä.
Lautakunta on todennut 22.5.2003 muun muassa seuraavaa:

    Isokirjaimisuuden lisääntyminen näyttää olevan tosiasia.
    Tulkinnanvaraisissa tapauksissa on mahdollista käyttää isoa
    kirjainta. Nimen loppuosan perusteella ei näyttäisi pystyvän
    aukoitta päättelemään kirjoitusasua.

(Pirjo Hiidenmaa: Valtionhallinnon nimien alkukirjaimet. Kielikello
3/2003.)

Oikolukuohjelmassa nimien erisnimisyys aiheuttaa käytännössä sen, että
niitä voi yhdistää muihin sanoihin yhdysmerkin avulla. Tämän seurauksena
monenlaiset yleisnimetkin tunnistuvat erisniminä ja siten sallivat
yhdysmerkin käytön. Tällaista löytyi omasta testisanastostani:

    --keskus
    Ammattikorkeakoulu-tutkintoon
    Korkeakoulu-statuksen
    Yliopisto-alueelle
    Yliopisto-ura

Myös esimerkiksi "Peruskoulu-ikäinen" tunnistuu yhdysmerkin kanssa,
vaikka ei pitäisi. Hyviäkin uusia, yhdysmerkin sisältäviä sanoja toki
tunnistetaan:

    Ammattikorkeakoulu-sanan
    Autokeskus-nimi
    Itäkeskus-kauppakeskus
    Oppikoulu-käsikirja
    Poliisiopisto-elokuva
    Terveyskeskus-foorumi
    Toimittajakoulu-nimen
    Tutkimuslaitokset-kappaleeseen
    Vesilaitos-nimisessä
    Yliopisto-lehden

Useimmat uusista sanoista eivät ainakaan minun testisanastoni
perusteella viittaa julkishallinnon laitoksiin yms. vaan ovat tulleet
mukaan vahingossa. Kieliainekseen viittaavat yhdyssanat (ja-sana,
olla-verbi, että-konjunktio) ovat paljon laajempi ongelma, jota kuvasin
lyhyesti täällä:

http://sourceforge.net/tracker/?func=detail&aid=1656620&group_id=156731&atid=800960

Ehdottaisin, että SVN-r3358:n mukaista ominaisuutta ei oteta vielä
Suomi-Malagan versioon 1.6 vaan pidetään sitä harkinnassa ja
testikäytössä pidempään. Tämä siksi, että minusta muutoksen hyödyt ja
haitat oikolukuohjelman käytön kannalta ovat epäselviä. Lisäksi
tuntumani on, että vaikka erisnimien käyttö lisääntyy, varsinkaan
oppilaitosten ja joidenkin liikelaitosten nimet eivät säily perinteisinä
suomen kielen sanoina vaan jotkut ottavat käyttöön muka hienoja
latinalais-englantilaisia nimiväännöksiä. Se vähentäisi SVN-r3358:n
hyötyjä jonkin verran.