[voikko] voikka ja TeXWorks

Till Paala till.paala at gmx.com
Thu May 13 10:36:28 EEST 2010

Am 12.05.10 21:43, schrieb Harri Pitkänen:

> Myös Ubuntun TexWorks käyttää Hunspelliä, joten siinäkään Voikko ei toimi.

Ok, niin se varmaan oli sitten hunspellin sanasto, jota Ubuntussa oli
käytössä. Oli kyllä aika huono, kuin alla mainitsetkin.

> Suomenkielisiä Hunspellissä toimivia sanastoja on tehty ainakin kolme
> toisistaan riippumatonta toteutusta, eikä mikään niistä ole kovin hyvä:
>
> - Kymmenisen vuotta sitten kehitetty Ispell-sanasto (Vermeer, Virtanen) on
> muunnettu Hunspellin ymmärtämään muotoon, ja se löytyy mm. Ubuntusta paketista
> myspell-fi. Se tunnistaa ehkä noin 80-90 prosenttia sanoista, eli se voi olla
> juuri ja juuri siedettävä käyttää jos mitään muuta ei ole käytettävissä ja
> teksti on pakko saada oikoluetuksi.

Kiitos tästä vinkistä, täytyy nyt kokeilla tämän paketin kanssa niin
kauan kuin enchant ei vielä toimi Texworksissä. Muistaakseni nykyisin
voidaan listätä texworksin kautta kuitenkin omia sanoja hunspelliin,
joten ajan möytä tuo sanasto sitten paraneekin pikku halijaa.

Kiitoksia
Till