[voikko] Chrome

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Oct 5 23:29:51 EEST 2010

On Tuesday 05 October 2010, Marcus Westermark wrote:
> Ehkä sitä kehitysympäristön ja koko kehityksen tukea voisi tiedustella
> sieltä Chromiumin alkuunpanijan kukkarolta? Heillä kun olisi sekä varaa
> että motiivia tukea moista hanketta. Onko se sitten mahdollista ja
> Voikko-projektille mielekästä (sekä eettistä), sitä osaa arvioida..

Google ilmeisesti on aika vahvasti myös Chromiumin taustalla, tai ei sieltä
ainakaan muita varakkaita yrityksiä löydy. Toki ottaisin heidän tukensa
mielelläni vastaan, enkä näkisi siinä mitään eettistä ongelmaa.

Chromiumin kehittäjiltä asiaa on jo tiedusteltu. Heidän vastauksensa oli
jotakuinkin se, että ottavat ominaisuuden mielellään mukaan selaimeen jos joku
sen toteuttaa, mutta eivät ole itse laittamassa asiaan kehitysresursseja.

> Voikko on ollut todella hieno ja tarpeellinen työkalu, mutta sen sitominen
> käytännössä yhteen selaimeen ei tunnu kovinkaan avoimelta ainakaan minusta.

Emme toki ole mitenkään sitoneet Voikkoa yhteen selaimeen. Firefox vain on
tietääkseni tällä hetkellä Windowsissa toimivista selaimista ainoa, johon on
mahdollista liittää oikolukulisäosia. Muissa käyttöjärjestelmissä asiat ovat
hiukan paremmin, mutta niissäkin riittää vielä kehitettävää.