[voikko] Chrome

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Oct 6 10:09:43 EEST 2010

On Tuesday 05 October 2010, Marcus Westermark wrote:
> Ehkä voisin laittaa korteni kekoon ja tiedustella asiaa sekä sieltä että
> suoraan Googlelta. Itse näen tässä aika suoran yhteyden Chromen/Chromiumin
> markkinaosuuteen Suomessa, ja loppukädessä myös vaikutusta Googlen
> mainostuloihin. Eli intressi tukea Voikon kehitystyötä pitäisi olla
> olemassa, kunhan asiayhteys aukeaa oikeille tahoille.

Kiitos tarjouksesta! Kannattaa muistaa, että Google itsekin tuottaa
kieliteknologisia sovelluksia, joten he voivat nähdä meidät myös kilpailijana.
Eli voisi olla järkevää kommunikoida heille lähinnä se, että Chromiumin
suomalainen lokalisointi on monilta jäljessä esim. Firefoxia ja että siihen
kannattaisi panostaa enemmän.

Chromea me tuskin Voikon puitteissa lähdemme tukemaan. Sille voi Google
halutessaan lisensoida oikolukukomponentin muualtakin. Suomessa on useita
yrityksiä, joilla on tällaisia komponentteja valmiina tarjolla.

> Vaikka ostinkin viimeksi upean iMacin kotiin, niin tosiasia minulla, kuten
> monella muullakin on Windows-pohjaisten koneiden käytön pakko. Itse olen
> tykästynyt Chromiumin runkoon, sen näennäiseen keveyteen ja toimivuuteen
> myös hieman vanhemmissa ja tehottomammissa ympäristöissä. Ymmärtääkseni
> Voikon saa mutkien kautta toimimaan myös Windows-koneissa, mutta
> vaadittavien lähdekoodisten osien kääntäminen jää kyllä useimmilta
> käyttäjiltä tekemättä.

Riippuu pitkälti sovelluksesta, mitä tarvitaan. Windowshan ei itse asiassa
varsinaisesti ole vieläkään Voikon puolelta tuettu käyttöjärjestelmä, koska
julkaisuun vaadittavat integraatiotestit eivät ole vielä koskaan menneet läpi
Windowsissa. Homma on "työn alla" mutta koska meillä ei ole yhtään
ensisijaisesti Windowsilla työskentelevää kehittäjää, niin edistystä tapahtuu
siinä suunnassa aika hitaasti.