[voikko] Virtualisointi

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Sep 3 18:05:47 EEST 2010

Ville-Pekka Vainio kirjoitti 3.9.2010 klo 16.57:

> Pitäisikö sana virtualisointi hyväksyä myös - -

Virtualisoida-verbi on Voikon ATK-sanastossa (mutta ei perussanastossa),
ja siitä johdetaan automaattisesti teonnimi "virtualisointi".
Kielitoimisto on kai enemmän verbin "virtuaalistaa" kannalla; tämä on
sanakirjassa mutta verbiä "virtualisoida" ei ole. Käytännössä
virtuaalistaa-verbin käyttö vaikuttaa aika vähäiseltä.

Minun ensireaktioni on, että "virtualisoida" on liian paljon ATK-termi
eikä se siten kuuluisi perussanastoon. Käytännössä asialla ei ole
varmaan suurtakaan merkitystä, joten päättäkää te muut, jätetäänkö
ATK-lippu vai ei. :-)

> - - ja voisiko vittu-alkuisia korjausehdotuksia karsia?

Mielestäni ne olisi hyvä karsia pois.