[voikko] Virtualisointi

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Sep 3 20:27:50 EEST 2010

On Friday 03 September 2010, Teemu Likonen wrote:

> Virtualisoida-verbi on Voikon ATK-sanastossa (mutta ei perussanastossa),
> ja siitä johdetaan automaattisesti teonnimi "virtualisointi".
> Kielitoimisto on kai enemmän verbin "virtuaalistaa" kannalla; tämä on
> sanakirjassa mutta verbiä "virtualisoida" ei ole. Käytännössä
> virtuaalistaa-verbin käyttö vaikuttaa aika vähäiseltä.
>
> Minun ensireaktioni on, että "virtualisoida" on liian paljon ATK-termi
> eikä se siten kuuluisi perussanastoon. Käytännössä asialla ei ole
> varmaan suurtakaan merkitystä, joten päättäkää te muut, jätetäänkö
> ATK-lippu vai ei. :-)

Minäkin taitaisin suositella lipun jättämistä.

Kun taustalla oleva tekniikka aikanaan kehittyy (käytännössä siis siirrymme
käyttämään HFST:tä tai vastaavaa), voi sellainenkin ratkaisu tulla
mahdolliseksi, että sanoja otetaan laajemmin mukaan perussanastoon. Tällöin
kuitenkin pitäisi hyväksyttävien yhdyssanojen valintaan ja korjausehdotuksiin
kehittää älykkäämpää logiikkaa. Malagan kanssa tässä asiassa ei enää päästä
kovin paljon nykyistä pidemmälle.

> Mielestäni ne olisi hyvä karsia pois.

Merkitsin, ettei vittu-alkuisia yhdyssanoja enää hyväksytä (eikä siis
ehdotetakaan). Korjaus ehtii hyvin vielä pian julkaistavaan Suomi-malagaan.

Tällä tuskin on kuitenkaan kovin suurta vaikutusta muualla kuin tämän kyseisen
sanan kohdalla. Jos kieltäisimme soida-verbin ja siitä johdettujen sanojen
käytön yhdyssanan jälkiosana, voisi positiivinen vaikutus korjausehdotuksissa
olla laajempi. -soida-loppuisia verbejä on sanastossa nimittäin noin 150
kappaletta, joten niiden kanssa sekoittuvista soida-yhdyssanoista on
suhteellisesti aika paljon haittaa. Toisaalta kelvollisiakin yhdyssanoja,
joiden jälkiosana on "sointi", on luultavasti jonkun verran, ja ne pitäisi
sitten lisätä sanastoon erikseen. Tätä kannattaisi silti mahdollisesti
kokeilla.