[voikko] Uusia lukutapoja morfologiseen analyysiin

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Apr 20 19:05:31 EEST 2011

On Wednesday 20 April 2011, Jukka K. Korpela wrote:

> Interjektiovaihtoehdot ovat varmaankin huomionarvoisia, mutta sellaisten
> sanojen kuin "ajoissa" tunnistaminen adverbeiksi ei tunnu tarpeelliselta.
> Sehän on morfologisesti aika-sanan monikon inessiivi ja semanttisestikin
> vain sellaisen muodon hiukan erikoistunutta käyttöä.

Riippuu toki sovelluksesta, onko tämän huomioiminen oleellista. Vaikkapa
käännettäessä lauseita "Olin ajoissa paikalla" ja "Hiihtäjien ajoissa on
parantamisen varaa" muille kielille on tärkeää osata päätellä, onko "ajoissa"
adverbi vai nominin "aika" monikon inessiivi. Tätä Karlssonin säännöissä
käsittääkseni yritetään tehdä, eikä se onnistu, ellei morfologisesta
analyysistä saada ulos molempia vaihtoehtoja. (Tai oikeammin sieltä pitäisi
tulla kolme vaihtoehtoa, ja nyt Voikko tuottaa vain kaksi.)

> Jos
> paikallissijaisille nomininmuodoille ruvetaan tuottamaan
> jäsennysvaihtoehtoja, joissa ne ovat adverbeja, syntyy varmaankin aika
> paljon tulkinnanvaraisuuksia - kysehän pikemminkin ambiguoinnista kuin
> disambiguoinnista. :-)

Määrällisesti näitä adverbeja ei toivottavasti tarvitse kovin paljon lisätä.
Kotus-sanalistalla näyttää olevan 124 issA-päätteistä adverbia, Voikon
sanastossa puolestaan 99 kappaletta. "Ajoissa" on mukana Kotuksen listalla
mutta ei Voikon sanastossa. Tästä voi karkeasti arvioida, että noin 25 sanan
lisääminen Voikon sanastoon riittäisi tämän kyseisen sijapäätteen osalta
varsin pitkälle. Samalla periaatteella pitäisi tarkistaa myös yksikön
inessiivi sekä muut paikallissijat. En pitäisi suurena ongelmana, jos tämän
johdosta joutuisin lisäämään sanastoon vaikkapa sata uutta sanaa.