[voikko] Tekstin luettavuuden mittaus

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Feb 22 08:15:13 EET 2011

On Sunday 20 February 2011, Jukka K. Korpela wrote:
> Minulla on jossain kopioita Wiion teksteistä, jotka käsittelevät
> mittareita, mutta eräästä diplomityöstä löysin seuraavan viitteen, jonka
> kautta löytyy ehkä uusin tieto (viite tässä kirjoitusasultaan korjattuna):
> Wiio, O. A.: Viestinnän perusteet. 5., uudistettu painos. Weilin + Göös,
> Espoo
> 1989. 291 s.

Kiitos, täytyy joskus tutustua tähän. Kiitos myös Teemulle tammikuisista
viitteistä. Nekin ovat minulla tallessa, yritän joskus niitä etsiä ja
lueskella.

> Diplomityö on
> http://media.tkk.fi/GTTS/Suomi/dt&raportit/DI_J_Haataja.pdf
> ja sen mukaan Wiion mittareista yksinkertaisin olisi
>
> 2,7 + 0,3 × PS
>
> missä PS = pitkien sanojen (perusmuodossa vähintään 4 tavua) määrä sadan
> sanan otoksessa, ja tämä antaisi estimaatin luokkatasolle peruskoulun
> luokkina 1 - 12.

Lisäsin tämän mittarin pikaisesti voikko-readability-työkaluun. Tavujako ja
perusmuodon tunnistus tapahtuvat siten kuin ne Voikossa tapahtuvat. Eli ei
välttämättä Wiion tarkoittamalla tavalla. Jos sanalle löytyy useampi kuin yksi
analyysi, perusmuotona käytetään vain ensimmäistä ohjelman löytämää, muita ei
huomioida.

Tälle maanjäristysuutiselle ohjelma laski luokkatasoksi 9,5:

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/02/yli_60_kuollutta_uuden-
seelannin_maanjaristyksessa_2380752.html

Lastensadulle tasoksi tuli 4,8:

http://www.lastenmaa.net/00010596-matiaksen-metsamaja