[voikko] Puuttuvia lukutapoja

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Thu Jun 2 16:27:28 EEST 2011

2.6.2011 14:57, Harri Pitkänen kirjoitti:

> Tämä tuntuu minusta vähän vieraalta, olemme tulkinneet numeraaleiksi tähän
> saakka vain konkreettisia lukuja (puhekielisiä ja roomalaisia myös).

Iso suomen kielioppi tulkitsee nekin numeraaleiksi, ks.
http://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=770
Se kyllä kuvaa puoli-sanan numeraalina, jolla on "pronominin ja
substantiivin piirteitä", ja tietenkin "puoli" on selvästi substantiivi
esimerkiksi ilmauksessa "minun parempi puoleni".

Olennaista on ehkä se, vaikuttaako numeraaliksi luokittelu
lauseenjäsennykseen. Sanojen "puoli" ja "pari" numeraalitulkintaahan
puoltaa erityisesti se, että ne syntaktisesti käyttäytyvät usein
peruslukujen tavoin, esimerkiksi "söin puoli omenaa" tai "söin pari
omenaa", kuten "söin kaksi omenaa" (siis lukusana on taipumaton ja
siihen liittyy partitiivissa oleva substantiivilauseke; vrt. "söin monia
omenia", jossa "moni" normaalin pronominin tavoin taipuu vaikka onkin
merkitykseltään lukumäärää ilmaiseva).

Siis auttaisiko numeraalitulkinta joissakin tilanteissa jäsennyksessä?

--
Yucca, http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/