[voikko] Muutamia huomioita perusmuotoon palauttamisesta

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Wed Jun 22 20:35:17 EEST 2011

Jukka K. Korpela kirjoitti 22.6.2011 klo 19.21:

> Tässä tapauksessa alkuosa ”kyber” ei esiinny (ainakaan asiatyylissä)
> itsenäisenä sanana, vaan se on lähinnä sanan ”kybernetiikka”
> yhdyssanamuoto, mutta yhdyssanamuodothan ovat suomessa varsin
> tavallisia.

Lisäsin yhdysosamuodon (etuliitteet.lex) ”kyber” ja poistin Harrin
lisäämän kyberturvallisuus-sanan, koska se jäi tarpeettomaksi.

> ”+Valtavirtaistaminen” antaa 16 800 osumaa, ja olen kuullut sitä
> käytettävän jo monia vuosia. Myös verbi ”valtavirtaistaa” on käytössä,
> ja se mainitaan (ilman moitetta) mm. Kotuksen jutussa vuodelta 2006:
> http://www.kotus.fi/index.phtml?s=588

Lisäsin verbin ”valtavirtaistaa”.

> ”Yrityskiihdyttämötoiminta” haisee vahvasti BS:ltä*, mutta
> ”kiihdyttämö” on ollut käytössä jo muutamia vuosia. Vaikka se ei
> minusta olekaan kovin fiksu ja vaikka sen käyttömäärät ovat aika
> pieniä, niin kyllä se täytynee lukea nykyisin suomen kieleen
> kuuluvaksi, joskin harvinaisehkona.

Lisäsin sanan ”kiihdyttämö”. Oikoluvussa se voi joskus aiheuttaa, että
se tunnistetaan kiihdyttää-verbin MA-infinitiivin tai agenttipartisiipin
kirjoitusvirheenä. Ö ja ä ovat lähekkäin näppäimistössä. Voihan sen
poistaa, jos ilmenee, että ”kiihdyttämö” ja sen taivutusmuodot ovat
useammin kirjoitusvirheitä kuin omia itsejään. Ei Google-hakujen
perusteella siltä kuitenkaan näytä.