[voikko] Voikon Java-rajapinnan morfologinen analyysi

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Mar 7 22:01:00 EET 2011

On Monday 07 March 2011, juhohe at cc.joensuu.fi wrote:
> Voikon morfologinen analyysi luokittelee partisiipit nimisanoiksi.
> Käsittääkseni ne kuuluisi luokitella teonsanoiksi, kuten
> infinitiiveillekin tehdään.

Meillä on ollut toteutusteknisistä syistä tapana luokitella ne adjektiiveiksi.
Luokittelu nimisanaksi on kyllä bugi. Kurkistin koodia, ja olen näemmä jo
keväällä 2009 huomannut tämän ja kirjannut FIXME-kommentin asiasta (voikko-
fi_FI.mor rivi 1628). Miksiköhän en silloin korjannut sitä? Täytyy varmaan
huomenna virkeämpänä kokeilla, hajoaako jotain, jos niin tekisi.

Onko sinulla työn alla sovellus, jossa luokittelu verbiksi olisi erityisen
oleellista? Minä en mielelläni siihen suuntaan tätä korjaisi, vaikka se
perinteisen kieliopin näkökulmasta ehkä olisikin parempi vaihtoehto.

> Lisäksi vaikka MOOD-kenttään voisi laittaa
> tiedon, minkä tyyppisestä partisiipista on (esim. VA- tai
> NUT-partisiippi). Onko tällainen suunnitelmissa?

Tällaista suunnitelmaa ei tällä hetkellä ole, koska meillä ei ole tiedossa
sovellusta, joka tarvitsisi tätä tietoa. Mutta jos siitä olisi sinulle hyötyä,
niin voin kirjata tämän toteutettavaksi jossain vaiheessa.