[voikko] Voikon Java-rajapinnan morfologinen analyysi

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Mar 31 07:47:25 EEST 2011

On Saturday 26 March 2011, juhohe at cc.joensuu.fi wrote:
> Se morfologinen ambiguaattori, jota olen toteuttamassa, perustuu juuri
> noihin Fred Karlssonin sääntöihin. Osassa säännöistä tarvittaisiin
> tietoa verbien aikamuodoista. Voiko Voikon avulla selvittää, onko
> verbin aikamuoto preesens vai imperfekti?

Nyt voi:

C: juoksen
A(juoksen):1:BASEFORM=juosta
A(juoksen):1:CLASS=teonsana
A(juoksen):1:MOOD=indicative
A(juoksen):1:NEGATIVE=false
A(juoksen):1:NUMBER=singular
A(juoksen):1:PERSON=1
A(juoksen):1:STRUCTURE==ppppppp
A(juoksen):1:TENSE=present_simple
A(juoksen):1:WORDBASES=+juosta(juosta)

C: juoksin
A(juoksin):1:BASEFORM=juosta
A(juoksin):1:CLASS=teonsana
A(juoksin):1:MOOD=indicative
A(juoksin):1:NEGATIVE=false
A(juoksin):1:NUMBER=singular
A(juoksin):1:PERSON=1
A(juoksin):1:STRUCTURE==ppppppp
A(juoksin):1:TENSE=past_imperfective
A(juoksin):1:WORDBASES=+juosta(juosta)

Tämä vaatii sekä uuden sanaston (päivitän testisanastot tunnin kuluessa
tavalliseen paikkaan) sekä uuden kehitysversion libvoikosta, jonka voi ladata
täältä:

  http://www.puimula.org/htp/testing/libvoikko-3.3pre1.tar.gz

Kerro, jos tarvitset tästä uusimmasta libvoikosta valmiiksi käännetyn version
esim. Windowsille. Voin tarvittaessa tehdä sellaisen.