[voikko] Mozvoikko Debianissa ja Ubuntussa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Jan 19 17:51:44 EET 2012

to 19.1.2012 13:33 Timo Jyrinki kirjoitti:
> Kirjoittelin aiheesta bugiraportin osoitteeseen
> https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/mozvoikko/+bug/915895 -
> minkälaisia ajatuksia Chrisin vastaus herättää? En oikein itse osaa
> sanoa juuta tai jaata tuohon ainakaan heti, ja joku viisaampi teistä
> voi kyetessään kommentoida.

En väitä olevani viisaampi tässä asiassa, mutta tuota bugiraporttia
lukiessa herää epäilys, että Chris ei ehkä ole huomannut
libvoikko-riippuvuutta ("it's all written in JS"). Ja koska kyse on
kielituesta, joka muillekin kielille on saatavilla heti asennuksen
jälkeen, näkisin, että mozvoikon poikkeavalle käsittelylle on edelleen
riittävät perusteet.

Jos kuitenkin päädyttäisiin käyttämään AMO:n versiota myös Ubuntussa (tai
Linuxissa laajemminkin), en näkisi tilanteessa mitään ylitsepääsemättömiä
ongelmia. Tarvittaisiin oikeastaan kolme asiaa, jotka kaikki vaativat
hiukan koodaustyötä, muttei välttämättä sen enempää, mitä
mozvoikko-lisäosien ylläpito eri jakelukanavissa nykyäänkin teettää:

- Lisäosaan käyttäjäystävällinen varoitus, jos libvoikkoa ei ole
saatavilla. Tässä voisi olla hyvä tunnistaa järjestelmä ja neuvoa
selkeästi, kuinka sen saa asennettua. Useimmille käyttäjille tämä ei
onneksi tulisi vastaan, koska libvoikko asennetaan jo muiden ohjelmien
kielituen mukana.

- Lisäosan pitäisi tukea kohtuullisen laajasti libvoikon eri versioita.
Jos tuki tässä vaiheessa rajattaisiin versioon 3.0 ja uudempiin, ei tämä
vielä teettäisi mitään ylimääräistä työtä. Jatkossa mahdolliset uudet
libvoikon ominaisuudet pitäisi ottaa käyttöön versiotarkistuksella siten,
että lisäosa ei kokonaan hajoa, jos ne eivät ole käytettävissä.

- Testaus eri käyttöjärjestelmillä ja niiden versioilla pitäisi tehdä
helpoksi. Mielellään sen voisi automatisoidakin. Mozvoikon
perustoiminnothan on aika helppo testata, joten testausautomaation
rakentamiseen ei tolkuttomasti aikaa kuluisi, ja sen jälkeen päivitysten
tekeminen tai päivitystarpeen toteaminen kävisi helposti.

Hankalin tilanne olisi, jos mozvoikko jätettäisiin Ubuntusta pois, mutta
säilytettäisiin Debianissa ja Fedorassa.