[voikko] huoltotiedote

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Jan 24 00:21:24 EET 2012

ke 11.1.2012 18:34 Harri Pitkänen kirjoitti:
> Aiheeseen liittyen pieni huoltotiedote: Palvelimella, jolla Joukahainen,
> Webvoikko ja Voikon postituslistat pyörivät, on odotettavissa loppuviikon
> aikana lyhyitä huoltokatkoja. Tarkoitus on lisätä palvelimelle muistia
> (palveluiden käyttö on viimeisen kahden vuoden aikana ollut tasaisesti
> kasvussa) ja päivittää palvelimen käyttöjärjestelmä.

Päivitys ei tapahtunut suunniteltuna aikana vaan vasta tänään. Herra
Murphy oli taas vauhdissa ja tämä päivitys meni jossain määrin pieleen
monien sattumusten summana, minkä johdosta kaikki palvelut olivat tänään
nurin noin yhdeksän tunnin ajan.

Jos tällä listalla on palvelinasioista kiinnostuneita, alkusyy ongelmalle
on tässä:

Muistin lisäyksen yhteydessä palvelinoperaattori siirsi
virtuaalipalvelimen toiselle alustalle. Tämän oli tarkoitus mahdollistaa
uuteen kerneliin siirtyminen, mutta väärinkäsityksen takia en tiennyt,
että palvelinoperaattori ottaa uuden kernelin suoraan käyttöön sen sijaan,
että olisin itse vaihtanut sen hallintaliittymässä sopivampana aikana.
Uudella kernelillä palvelimen tiedostojärjestelmä jäi käynnistyksessä
read-only tilaan. Ja luonnollisesti itse olin tapahtumahetkellä
16-tuntisella työmatkalla toisessa kaupungissa, ilman aikaa tai välineitä
ongelman korjaamiseksi.

Sinänsä kiinnostavaa oli huomata, että sain tuon yhdeksän tunnin aikana
sekä tekstiviestien että sähköpostin välityksellä useita ilmoituksia
palvelimen toimimattomuudesta. Eräässä jopa epäiltiin palvelimen ja
Voikko-ohjelmiston olevan lopullisesti poissa pelistä. Tämä ainakin
osoittaa, että palvelumme ovat joillekin aidosti hyödyllisiä ja
tarpeellisia :)

Pahoittelen katkoksesta mahdollisesti aiheutunutta vaivaa, postituslistan
väliaikaista hidastelua ja muita tämänkaltaisia ongelmia. Joudun vielä
viikonloppuna viemään päivityksen loppuun, mikä aiheuttanee lisää
katkoksia, mutta toivon mukaan huomattavasti tämänpäiväistä lyhyempiä. Jos
joku palvelu tuntuu toimivan väärin tai huonosti eikä vika lyhyellä
odottelulla korjaannu, ottakaa yhteyttä, koska en itse välttämättä
havaitse kaikkia ongelmia heti.