[voikko] Mozvoikko 2.0.1rc1

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Jan 24 18:53:58 EET 2012

su 22.1.2012 19:19 Marko Wallin kirjoitti:
> Voikon VC++ projektitiedostot voisi päivittää toimimaan Visual Studio
> 2008 Express Editionilla, joka on myös helpommin löydettävissä kuin tuo
> vanhempi 2005. Ilmeisesti 2008 -version kanssa 64-bittisen kohteen
> kääntö voisi onnistua helpommin.

Tuki 2005-versiolle täytyy vielä säilyttää, koska 2008-versioon
siirtyminen saattaisi vaatia käyttäjiltä uudemman C++ runtime-kirjaston
asentamista. Sitähän ei saa levittää itse, jos kääntää ohjelman
express-versioilla.

Mutta jos tuen voi lisätä jotenkin poistamatta 2005-yhteensopivuutta, niin
hyvä. Muussa tapauksessa voimme myös lisätä toisen kopion
projektitiedostoista 2008-kääntäjälle (tai miksei suoraan 2010-versiolle,
sekin näyttää olevan ilmaiseksi saatavilla).

> Paketoin nyt mozvoikon 2.0.1rc1 version pitämään sisällään libvoikon
> 3.4.1 version Mac OS X:lle ja Windowsille. Laajennus sisältää myös
> Linuxin kirjastot, mutta libvoikon 3.3 -versiona, jotka olivat myös
> aikaisemmassa versiossa.
>
> Miten mozvoikon jakelu Linux-käyttäjille on ajateltu? Pelkästään
> jakeluiden paketinhallinnan kautta vai AMOsta? Ilmeisesti libvoikon
> kääntö ja toimivuus eri jakeluiden välillä on epävarmaa?

Tästähän olikin juuri keskustelua muissa viesteissä. Oma mielipiteeni on,
että riippumatta lisäosan jakelukanavasta Linux-binäärikirjastot voisi
AMO:n lisäosasta poistaa kokonaan, niistä on kaikkeen vaivaan nähden
luultavasti perin vähän hyötyä. Aika vähän käytettyjä taitavat olla ne
Linux-jakelut, joihin libvoikkoa ei saa muuta kautta, ja useimmilla suomen
oikolukua kaipaavilla käyttäjillä se todennäköisesti on asennettuna.

Valmiiksi käännetyn kirjaston yhteensopivuus eri järjestelmien välillä on
tosiaan epävarmaa. Jos kirjaston nyt kääntää pari vuotta vanhassa
järjestelmässä, yhteensopivuus on melko hyvä, mutta jos kääntäjiä joskus
tulevaisuudessa päivitetään jollain epäyhteensopivalla tavalla, voi
ongelmia jälleen tulla vastaan.