[voikko] Voikon morfologian siirto transduktoriksi

"Harri Pitkänen" hatapitk at iki.fi
Thu May 3 18:03:14 EEST 2012

to 3.5.2012 3:51 Flammie Pirinen kirjoitti:
> Koska en ole vieläkään kunnolla tutustunut tuohon
> suomi-malaga-kuvaukseen, kiinnostaisi sinänsä tietää suunnitelmista,
> että mitä HFST-työkaluja tai ominaisuuksia siinä käytetään. Tai
> lähinnä, tuleeko siihen kaksitasosääntöjä tai morfofonologiaa jollain
> tavalla? Itse olen viime aikoina testaillut ideaa, että suomelle ei
> ehkä tarvitse lainkaan erillisiä fonologiasääntöjä (twollia) edes
> lexc-tyylin rakenteessa, ehkä tämä vastaa myös malaga-kuvausta jonkin
> verran.

Jos noudatetaan Malaga-kuvausta mahdollisimman tarkasti, niin silloin
sinne ei kaksitasosääntöjä tulisi, koska mitään vastaavaa ei Malagassa
voinut edes tehdä. Eli lexc tulisi olemaan ensisijainen väline, jos sillä
pärjätään.

Kaksitasosääntöjä olin ajatellut käyttää toteutettaessa joitakin niistä
jutuista, jotka Malagassa tehdään output_filter-säännöissä. Näillä siis on
lähinnä kontrolloitu sitä, mitä informaatiota lopulliseen sanaston
binääriversioon otetaan mukaan ja millainen on libvoikon ja morfologian
välinen rajapinta.