[voikko] Open Office 4 vs Libre Office 4.1

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Nov 21 18:44:54 EET 2013

Hei!

On Thursday 21 November 2013 16:16:17 Petri Hörkkö wrote:
> Onko nyt siis niin, että minun täytyy siirtyä käyttämään LibreOfficea
> saadakseni suomenkielisen oikoluvun toimimaan?

Valitettavasti näin on käytännössä. Tosin muitakin vaihtoehtoja vielä on
(esimerkiksi hyvin vanhan Voikko-lisäosan käyttö tai johonkin muuhun
ohjelmistoon, esimerkiksi MS Officeen, siirtyminen).

> Tänään yllätyin, kun OpenOfficen oikoluku ei löytynyt sen suomenkielisestä
> kielipaketista ja lähdin Googlella hakemaan tietoja miten saisi sen
> toimimaan ja törmäsin teidän sivuille ja postituslistaan. Tällä hetkellä
> rajallisen ajan puitteissa ei ollut aikaa lukea koko postilistan arkistoa.

Kielipaketin mukana suomen kielen oikolukua ei ole tullut ennenkään. Se on
aina ollut erillinen lisäosa. Mutta tosiaan tätäkään ei enää ole saatavilla,
koska lisäosa ei enää ole toiminut Apache OpenOfficen viimeisimmissä
versioissa.

> Jos teillä on tarvetta koodaajista, niin voisin olla kiinnostunut auttamaan
> tässä projektissa. Ilmeisesti kielenä on ollut Visual C++, mikäli Voikon
> sivulta ymmärsin. Täytyy ensin tutustua nykyisen version lähdekoodiin
> voidakseni jatkaa kehitystä, mikäli apua kaivataan. Toivottavasti
> joulukuuhun mennessä olen lukenut lähdekoodin läpi ja tutustunut oikoluvun
> toimintaan.

Kiitoksia paljon avuntarjouksesta! Tarvetta koodaajalle tosiaan on, tähän ei
ole aiemmin vapaaehtoisia löytynyt. Kielenä on C++ ja koodi löytyy täältä:

 https://github.com/voikko/libreoffice-voikko

Kannattanee lukea README, asentaa vaadittavat työkalut ja yrittää kääntää
koodi (ohjeet ko. tiedostossa kohdassa "Instructions for compilation").
Kääntäjä sitten kertoo, missä korjattavat paikat ovat. Voisin arvella (tosin
aivan varma en ole), että muutoksia ei ehkä tarvittaisi muualle kuin niihin
kohtiin koodista, jotka eivät käänny.