[voikko] Paikannimet

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Dec 4 17:02:44 EET 2014

Hei!

On Thursday 04 December 2014 00:02:17 Kalle Lampila wrote:
> Saatavilla on tieto mikä nimen paikkatyyppi on ja minkä mittakaavan
> kartoissa esiintyy. Tätä voineen käyttää jollain tavalla nimen yleisyyden
> arviointiin. Samoin tieto sijainti kunnasta.
> http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/MML_nimistotuotteet.pdf
>
> Aineisto on käytettävissä MML oman lisenssin mukaisesti
> http://www.maanmittauslaitos.fi/avoindata_lisenssi_versio1_20120501

Tätä aineistoa onkin jo hyödynnetty Voikon kehityksessä. Hyödyntäminen on
kuitenkin ollut lähinnä sitä, että olen etsinyt aineiston nimistä toistuvia
päätteitä ja merkinnyt näitä Voikossa paikannimen jälkiliitteiksi, jolloin
tietyn kaavan mukaiset kyseiseen sanaan päättyvät yhdyssanat automaattisesti
hyväksytään mahdollisiksi paikannimiksi. Esimerkiksi sukunimen genetiivimuoto
+ "kuru" -muotoiset sanat kuuluvat tähän ryhmään. Erillisinä sanoina olen
Voikkoon lisännyt tuolta vain muutaman sellaisen, jotka toistuvat aineistossa
huomattavan monta kertaa.

En osaa tulkita, onko tuo MML:n oma lisenssi yhteensopiva GPL:n kanssa, joten
en ole uskaltanut varsinaisesti kopioida aineistosta sanoja. Jos tätä
aineistoa halutaan laajemmin hyödyntää, täytyisi asiasta kysyä MML:n
tulkintaa.