[voikko] Kokeellinen lisätarkistus Webvoikkoon

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Tue Mar 4 00:09:08 EET 2014

2014-03-03 23:18, Harri Pitkänen kirjoitti:

> Lauantaina ilmestyneessä Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä (sivulla
> 24) kirjoitettiin hassuista kielivirheistä, joita teksteihin voi jäädä,
> jos oikoluku tehdään pelkästään tietokoneella.

Minusta on huomattavasti hassumpaa, että Suomen suurimmassa
sanomalehdessä on virheitä, jotka aika alkeellinen
kielentarkistusohjelma havaitsisi. Olen päättänyt hankkia parempaa
luettavaa.

> Kirjoittaja oli testannut
> Microsoft Wordin oikolukua ja Webvoikkoa, jotka molemmat hyväksyvät
> sanat "asiakakan" ja "kuukusimaksulle". Näitä sanoja esiintyykin useissa
> yhteyksissä lakiesityksiä myöten.

Vika ei ole kielentarkistuksessa, vaan kirjoittajassa. ”Asiakakka” ja
”kuukusimaksu” ovat täysin mahdollisia suomen kielen sanoja.
Kielentarkistuksen asiana ei ole korjata sisältöä.

Jos jokin ilmiö muuttaa asiakkaan asiakakaksi, niin se on enemmänkin
freudilainen lipsahdus kuin ilmiö, joka pitäisi raportoida kielivirheenä.

> Kuitenkin Voikkoa kehittäessäni olen huomannut, että oikoluvun
> hyväksymillä lyöntivirheillä on usein samoja tunnusomaisia piirteitä.

Kyseessä saattaa olla lyöntivirhe, mutta so not?

> Ongelmaa voisikin lähestyä siten, että
> oikein/väärin-luokittelun sijasta tekstissä olevista sanoista
> etsittäisiin ne, joissa ilmenee näitä epäilyttäviä piirteitä, ja
> pahimmat tapaukset korostettaisiin taustavärillä.

”Asiakas” ja ”asiakakka” ovat kielellisesti täysin mahdollisia sanoja.
Sallittakoon kirjoittajan käyttää sitä, joka paremmin vastaa viestin
ajatusta, jos siinä on ajatus.

Yucca