[voikko] MA-infinitiivin perusmuodot (oli: Perusmuodot VFST-morfologiassa)

Hannu Väisänen hannu.vaisanen at uef.fi
Fri Sep 19 10:19:54 EEST 2014

su, 2014-09-14 kello 22:25 +0300, Harri Pitkänen kirjoitti:

> - Verbit palautuvat perusmuotoihinsa myös pääsääntöisesti hyvin. Johdoksissa
> on vielä bugeja. Näistä kuulen mielelläni, koska kaikkia korjausta vaativia
> tapauksia on ollut vaikea jäljittää.

(Testeissä olen käyttänyt libvoikon Java-versiota.)

ISO suomen kielioppi sanoo, että MA-infinitiivillä (kuten ISO sitä
kutsuu) on 6 taivutusmuotoa

http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=492

Vfst-morfologia ei tunnista yksikön instruktiivia

Sana: puhumassa M puhua puhuma
Sana: puhumasta M puhua puhuma
Sana: puhumaan M puhua puhuma
Sana: puhumalla M puhua puhuma
Sana: puhumatta M puhua puhuma
Sana: puhuman M puhuma                <== Yksikön instruktiivi.
Sana: puhuttaman M puhua puhuttama    <== Passiivi.

Vfst tunnistaa "puhuman" vain genetiiviksi

apply down> puhuman
[Lt][Xp]puhua[X]puhu[Ln]m[Xp]a[X][Rm][Sg][Ny]an

"Puhua" on huono esimerkkisana, koska "puhuttaman" on kahden eri sanan
taivutusmuoto -- minkä vfst huomaa.

Testasin myös puhuma-sanan taivutuksen, ja se näyttää olevan oikein.

Sana: puhuma M puhuma
Sana: puhuman M puhuma    <= Tämä on genetiivi.
Sana: puhumaa M puhuma
Sana: puhumana M puhuma
Sana: puhumaksi M puhuma
Sana: puhumassa M puhua puhuma
Sana: puhumasta M puhua puhuma
Sana: puhumaan M puhua puhuma
Sana: puhumalla M puhua puhuma
Sana: puhumalta M puhuma
Sana: puhumalle M puhuma
Sana: puhumatta M puhua puhuma
Sana: puhumat M puhuma
Sana: puhumien M puhuma
Sana: puhumia M puhuma
Sana: puhumina M puhuma
Sana: puhumiksi M puhuma
Sana: puhumissa M puhuma
Sana: puhumista M puhua puhuma (*)
Sana: puhumiin M puhuma
Sana: puhumilla M puhuma
Sana: puhumilta M puhuma
Sana: puhumille M puhuma
Sana: puhumitta M puhuma
Sana: puhumine M puhuma
Sana: puhumin M puhuma

(*) "Puhumista" on myös -minen-johdoksen (4. infinitiivin)
taivutusmuoto.

apply down> puhumista
[Lt][Xp]puhua[X]puhu[Tn4]mi[Sp][Ny]sta
[Lt][Xp]puhua[X]puhu[Ln]m[Xp]a[X][Rm][Sela][Nm]ista