[voikko] tieteellisten termien luokittelusta

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Apr 13 17:27:50 EEST 2015

Hei!

On Monday 13 April 2015 01:32:25 eero hauskamaa wrote:
> olen  parin viime viikon aikana laatinut taloustieteen sanastoa
> joukahaiseen tuotavaksi ja ensimmäinen termierä alkaa olla jotakuinkin
> koostettu. Listaa tehdessä on kuitenkin käynyt ilmi, että monet
> taloustieteen termit ovat  luonteeltaan yhdysnomineja. Niinpä päädyin
> kysymään, ajanko termit tietokantaan yhdysnomineina, vai yksittäisinä
> nomineina.

Nämä tapaukset täytyy aina tapauskohtaisesti harkita. Yleensä on turvallista
lisätä sanat yhdysnomineina. Mutta jos yhdyssanan jokin osa on yksinään
järkevä sana (kuten usein on) ja kyseinen osa puuttuu sanastosta, voi olla
parempi lisätä vain tämä osa ja jättää yhdyssanan tunnistaminen
yhdyssanasääntöjen hoidettavaksi. Valintaan vaikuttaa mm. sanan pituus ja se,
kuinka laajalti sitä kyseisen tieteenalan kielenkäytössä yhdistetään muihin
sanoihin.

Voisitko laittaa tälle postituslistalle esimerkkejä näistä sanoista, tai
vaikka koko listan, niin voisimme katsoa konkreettisia tapauksia?