[voikko] Voikon poisto?

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Apr 20 16:36:01 EEST 2015

Hei!

On Monday 20 April 2015 09:23:28 Mäkinen, Jani H J wrote:
> en tiedä tuleeko tämä nyt ajoissa perille, mutta kun en googleavusteisesti
> löytänyt Voikolle poisto-ohjetta, kysyn sitä tässä. Olen Hgin yliopiston
> IT-tuessa, ja eräältä humanistilta (mac-käyttäjältä) tuli kysymys: mikä
> hitto tämä soikko.service on ja miksi se kyselee oikeuksiensa perään.
> Pikaisella googlauksella tulin siihen tulokseen, että koneella on kaiketi
> pakko olla joku Voikon tai Soikon versio tai selainlisäosa. En ole päässyt
> katsomaan konetta, joten en osaa sanoa tarkemmin. Käyttäjä on kuitenkin
> sitä mieltä, että hän ei ole sellaista asentanut, eikä kone ole ollut
> [...]

soikko.service viittaa siihen, että kyse on lähes varmasti Soikon OS X
-oikolukupalvelu. Wikipedian (http://fi.wikipedia.org/wiki/Soikko) mukaan se
on ollut ladattavissa osoitteesta http://www.cs.helsinki.fi/u/oarasane/soikko/
mutta tuosta osoitteesta tulee vain Forbidden-virhe. Se on kuitenkin teidän
yliopistonne sivu, joten pystyt ehkä selvittämään, onko sivun sisältö jossain
vielä saatavilla ja onko siellä ollut poisto-ohjeita.

Voikolla ja Soikolla ei ole juuri muuta yhteistä kuin samantapainen nimi ja
sama käyttötarkoitus. Tekijät eivät ole samoja eikä koodikaan ole yhteistä.
Kuitenkin jos Soikon poistaminen on tapahtunut samalla tavalla kuin Voikon,
niin pitäisi riittää, että sen poistaa /Library/Services-hakemistosta ja
käynnistää koneen uudelleen.