[voikko] Sanan Uusikylä taivutus

Jukka K. Korpela jkorpela at cs.tut.fi
Wed May 6 00:23:58 EEST 2015

2015-05-05, 8:07, Hannu Väisänen kirjoitti:

> Minun kielikorvani sanoo, että sukunimenä Uusikylä taipuu Uusikylä,
> Uusikylässä, mutta paikannimena Uudenkylän, Uudessakylässä.

Minun kielikorvani on samaa mieltä. Nimien taivutuksessa on kuitenkin
paljon paikallista vaihtelua. Kielitoimiston laaja kooste sukunimien
taivutuksesta ei mainitse Uusikylä-nimeä. Tuntuisi kuitenkin oudolta
taivuttaa tällaisen nimen molempia osia.

Väestörekisterikeskuksen tietokannassa nimellä sanotaan olevan 146
kantajaa, kun entiset nimet ja kuolleet henkilöt otetaan huomioon.
Niinpä nimi lienee paljon yleisempi paikannimenä kuin henkilönnimenä.

Paikannimestä Uusikylä saattaa olla taivutusohje kirjassa ”Alastarolla,
Ylis­ta­ros­sa. Suomen asutusnimet ja niiden taivutus.” En ole tullut
hankkineeksi sitä. Mutta käytännössä nimellä näyttää olevan selvästi
kahdenlaista taivutusta.

> Jos näin on,
> onko paikannimi Uusikylä niin yleinen, että se kannattaa laittaa
> oikolukusanastoon (tiedostoon poikkeavat.lexc)?

Googlen tunnetusti epäluotettavien mutta ehkä kuitenkin jotenkin suuntaa
antavien tulosten mukaan:
"Uusikylässä" 1 210
"Uudessakylässä"  4 710
Lainausmerkkien pitäisi rajata haku eksakteihin osumiin; käytännössä
tähän ei ihan voi luottaa. Mutta kahdenlaista taivutusta siis esiintyy,
ja oikoluvussa lienee syytä hyväksyä molemmat.

Jukka