[voikko] tokenize isoille dokumenteille

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Jan 7 19:13:42 EET 2016

Hei!

On Thursday 07 January 2016 15:22:21 Teemu Kanstrén wrote:
> Mutta voitko tehdä Java versiosta uuden Maven deploymentin eli sellaisen
> että voin vetäistä sen Maven centralista versionumeroa muuttamalla?

Nyt kun siihen on tullut muutoksia version 4.0 jälkeen, niin täytyy mennä
normaalin julkaisuprosessin mukaan. Tässä menee tovi, ainakin kuukausi tai
pari, koska seuraavaan versioon on tulossa muitakin muutoksia. Mutta hyvin
helposti uusimman kehitysversion voi kääntää itsekin, jos sinulla on Mavenin
komentorivityökalu ja Git asennettuna:

$ git clone https://github.com/voikko/corevoikko
$ cd corevoikko/libvoikko/java
$ mvn install -DskipTests=true

ja sitten vain asetat omaan projektiisi, että haluat käyttää libvoikosta
versiota 4.0.1-SNAPSHOT.

> Entä
> onko libvoikon sorsien päivityksestä webbisivuille mahdollista aikataulua?
> Voikon sivuilla myös ehdotetaan kysymään listalla apua OSX kääntämiseen.
> Auttakee?

Täytyisi varmaan testata tuo OS X:ssä ja kirjoittaa itse ohjeet, kun näiden
vuosien aikana ei ole muitakaan vapaaehtoisia löytynyt. Mutta näin arvaamalla
suunnilleen näillä komennoilla sen pitäisi onnistua:

$ git clone https://github.com/voikko/corevoikko
$ cd corevoikko/libvoikko
$ ./autogen.sh
$ ./configure --prefix=/User/ktunnus/voikko --disable-hfst
$ make
$ make install

Tämä vaatii, että erinäisiä kehitystyökaluja on asennettu, enkä minä muista,
mistä kaikkialta ne OS X:ssä kannattaa asentaa. Osa on käyttöjärjestelmän
asennuslevyllä ainakin aiemmin ollut, osa taas on pitänyt etsiä netistä. Joka
tapauksessa kun noita ajaa, niin saa aika selkeän virheilmoituksen, jos jokin
työkalu puuttuu.

Lisäksi esimerkissä asennus menee kansion /User/ktunnus/voikko alle, eli on
katsottava, että Java käyttää sitten siellä olevaa kirjastoa eikä sitä
vanhempaa Homebrewn kautta tullutta. Googlaamalla DYLD_LIBRARY_PATH saattaa
löytyä apua tähän.

Ja tämän kanssa tarvitsen version 5 mukaiset sanastot:

  http://www.puimula.org/htp/testing/voikko-snapshot-v5/

> Tai kuka sitä homebrew versiota hoitaa ja voiko siihen saada
> näitä uusimpia muutoksia?

Ilmeisesti Juhani Simola, hänen yhteystietonsa löytyvät täältä:

  http://lists.puimula.org/pipermail/libvoikko/2014-September/000757.html

Mutta tässäkin kohdassa epäilen, että Juhani haluaa odottaa vähinäänkin
seuraavaa virallista versiojulkaisua.