[hunspell-fi-devel] Uusi kotoistamistuki esittäytyy

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Nov 1 17:28:06 EET 2005

Hei!

On Tuesday 01 November 2005 11:18, Elias Aarnio wrote:
> Tämän viestin tarkoitus on esittäytyä ja kysyä, miten voin autttaa ja
> palvella? OpenOffice.org on kiistämättä yksi tämän hetken
> painopistealueista ja siihen liittyviä eri projekteja kohtaan on kosolti
> mielenkiintoa. Sanomattakin lienee selvää, että vapaa suomenkielinen
> oikoluku ja tavutus ovat kärkipäässä. Toinen OpenOfficeen liittyvä
> painopiste on ohjeiden suomentaminen.

Eräs asia, jossa tarvitsisimme apua, on sama kuin Oo2-soikon kanssa: meiltä
puuttuu henkilö, joka pystyisi tuottamaan binääripaketteja ohjelmista
Windows-ympäristössä. Nyt tilanne on se, että kaikkien vakavammin tähän
projektiin osallistuvien on ensin asennettava ja opeteltava käyttämään
Linuxia. Eihän Linuxin käyttö tietysti haitallista ole kenellekään, mutta
opetteluun ja opastamiseen menee aikaa ja varmasti moni jättää kokonaan
osallistumatta, kun ainoa tapa käyttää oikolukua Windowsissa on OpenOfficen
UNO-komponentti, joka ei toistaiseksi edes ominaisuuksiltaan vastaa itse
kehittämiämme työkaluja (hf-testaa jne.) Tietysti tarkoitus on saada nämä
lisäominaisuudet "viralliseen" Hunspell-ohjelmaan mukaan, mutta tämä vie oman
aikansa, ja tavutuksen kohdalla on sitten enemmän haasteita, kun Hunspell ei
toistaiseksi sisällä tavutusominaisuuksia ollenkaan.

Mutta tokihan meille muukin apu kelpaa. Sanaston keruu alkaa sujua jo aika
lailla rutiinilla, eli siihen tarvittaisiin vain lisää tekijöitä. Kieliopin
ja taivutussääntöjen koodaamisesta minä saatan selvitä itsekin vaikka aikaa
siihen tietysti menee. Ja teen tätä ainakin toistaiseksi vain vapaa-ajalla,
vaikka erinäiset viimeaikaiset tapahtumat viittaavatkin siihen, että tilanne
saattaa muuttua, toivottavasti parempaan suuntaan. Minun täytyy jossain
vaiheessa listata jäljellä olevia tehtäviä tuonne www-sivulle, siellä tällä
hetkellä oleva lista on aika vaikeasti löydettävissä eikä edes aivan ajan
tasalla.

Jos nyt yhtään uskallan tulevaisuutta ennustaa, niin luulisin että ensi vuoden
alkupuolella Hunspell on jo paras vapaa oikolukuohjelma suomen kielelle, siis
parempi kuin Myspell/Ispell/Aspell. Soikon ym. laadun saavuttaminen on sitten
paljon haasteellisempi tehtävä, ja koska yritämme pysyä yhteensopivina
Hunspellin kanssa, niin jo se pelkästään asettaa tiettyjä rajoituksia sille,
mitä edes voimme tehdä. Toisaalta Hunspellissä on ominaisuuksia joita
tiettävästi missään muussa suomen kielen oikolukuohjelmassa ei ole, muun
muassa se, että erikoissanaston lisääminen on suhteellisen helppoa, ja että
käyttäjän omaan sanastoonkin voi lisätä sanoja kaikkine taivutusmuotoineen.
Minulla on omana henkilökohtaisena tavoitteenani saada Hunspell-oikoluku, ja
toivon mukaan myös tavutus, integroitua KDE-ympäristöön KDE4:n julkaisuun
mennessä. Myös muut ohjelmat kuten Firefox/Thunderbird hyötyisivät
mahdollisuudesta käyttää Hunspelliä oikoluvussa. Kaikkea tätä en itse ehdi
tehdä, eikä toisaalta voi sokeasti luottaa siihenkään että esimerkiksi
unkarilaiset tekisivät kaiken meidän puolesta. Siispä noille
ohjelmointitaitoisille (erityisesti Windows-ympäristössä) olisi kyllä
käyttöä.

> Pystytän lähipäivinä blogin tai vastaavan, jossa tiedotan työni
> etenemisestä.
Hienoa!