Re: [hunspell-fi-devel] Perusmuodossa olevien sanojen kerääminen

Jori Mantysalo jori at cs.uta.fi
Mon Nov 7 12:32:51 EET 2005

On Fri, 4 Nov 2005, Reijo Tomperi wrote:

> IMHO pelkkä textarea riittää hyvin syöttökentäksi. Turhaa kikkailua
> lähteä lataamaan tekstejä webbisivuilta kun käyttäjä voi hyvin ne
> copy-pastettaakin, ilman html-tageja ja mahdollisia ylimääräisiä sanoja.
> Uskoisin että käyttäjille riittää hyvin tuollainen syöttömahdollisuus,
> koska suurin kynnys on yleensä ohjelmien asentelussa omalle koneelle.

Tässä olen eri mieltä. Sekä yleinen tieto käyttöliittymistä että omat
kokemukset mm. harrastuspuolelta kertovat, että käytön helppous on aivan
äärimmäisen olennaista. Noinkin pieni asia tiputtaa helposti
käyttäjämäärän puoleen.

> Mutta käyttäjä voi tuntea liian vaivalloiseksi sen, että joutuu sanan
> perusmuodon lisäksi keksimään sanalle vielä oikean luokan
> monivalintatehtävän avulla. Etenkin jos sanoja puuttuu useita. Ja
> lisäksi tuossa liittymässäsi on se ongelma, että entä jos sana on jo
> sanastossa, mutta jokin sen taivutusmuodoista ei mene läpi?

Onhan se tietysti mahdollista. Nähdäkseni helpointa olisi tällöin
sellainen liittymä jossa olisi sanalista näin:
[X] Kissat
[X] gnn'ugh
[X] kahvinkeitin
ja käyttäjä huomaisi että gnn'ugh on afrikkalainen nimi (kun WWW-sivu
kertoisi tästä gnn'ugh -kaverista jonka kahvinkeittimen kissa kaatoi) ja
poistaisi ruksin. Sitten vain painaisi "Lisää sanastoon" -nappia.

Toinen liittymä voisi sitten tosiaan olla se perusmuotojen haku. Siihenkin
voisi tehdä WWW-sivun.

--
Jori Mäntysalo
Laboratorioinsinööri