[hunspell-fi-devel] Etusivulla kaivataan "suomen kielen asiantuntijaa"

Elias Aarnio eliaar at utu.fi
Wed Nov 23 11:31:49 EET 2005

Hei,

Tuomo Koistinen wrote:
> Minkä tason asiantuntemuksesta on pula? Olen nohevahko Debian-käyttäjä
> ja suomen kielen toisen vuoden pääaineopiskelija Helsingin yliopistossa.
> Asiantuntijuus on suhteellista, mutta ehkä minusta on apua. Missä
> asiassa tarkalleen nykyisillä kehittäjillä on pulmia?

Haa - bingo! Tervetuloa remmiin. Lähinnä kaivataan ihmisiä, jolla on
kyky osallistua kehittelyyn kielentutkimuksen näkökulmasta.

> Lisäsin äsken 20 sanaa tietokantaan tuon web-lomakkeen kautta ja tulin
> miettineeksi, että tallennatteko todella tietokantaan ihan kaikki sanat
> sellaisenaan, ja sitten niiden taivutusparadigmat ja mahdolliset
> liitteet? Nimittäin kun suomen kielessähän johtamalla saadaan vaikka
> kuinka pirusti uusia sanoja: vetää, vedättää, vedätyttää, vedätätyttää,
> vetäytyä, vedättäytyä jne. Osaako hunspell-fi tulkita johdoksia, vai
> pitääkö siihen vain kärsivällisesti lisätä kaikki mieleen juolahtavat?

Tähän kysymykseen lyhyt vastaus on se, että perusmuoto riittää. Sen
lisäksi on säännöstö, jolla niistä sanoista voidaan muodostaa kaikki
mahdolliset taivutusmuodot. Harri täsmentää jos on tarve.

Melko tyhjentävä vastaus siihen, miten ihmeessä ne perusmuodot
riittävät, löytyy alla olevan sitaatin artikkelista.

--
Elias Aarnio