[hunspell-fi-devel] Lista johtimista ja rajapinta-asiaa

Ville Nygrén ville.nygren at gmail.com
Sat Nov 26 11:41:25 EET 2005

On 25/11/05, Harri Pitkänen <hatapitk at cc.jyu.fi> wrote:
> http://hunspell-fi.org/johtimet.odt
>
> Tuo on OpenDocument-muodossa siksi, että sitä on siinä muodossa helpompi
> editoida ja testailla tekstinkäsittelyohjelmissa (esimerkkisanat ovat suoraan
> oikoluettavissa Soikolla)

Olisiko sitä mahdollista saada jossakin muussa muodossa (html, ps, pdf,
rtf, tekstitiedosto tms.) jo nyt?

> Niissä kielioppikirjasta (Nykysuomen käsikirja) kopioiduissa
> sivuissa, jotka minulla itselläni on, listataan nopeasti laskettuna 112
> erilaista tapaa johtaa sanoja, eli urakkaa tuon listan tekemisessä kyllä
> riittää.

Iso suomen kielioppi (Hakulinen et al.) kertoo pikaisella silmäyksellä
johtimista seuraavaa:
substantiivijohtimia 70
adjektiivijohtimia toistakymmentä
verbijohtimia n.40
adverbijohtimia runsaat 10
runsaat 130 johdinta

ja siihen vielä yhdyssanat päälle.

Ville

--
Ville Nygrén                    tel. +35840 837 9731
Uudenmaantie 70 C 51  ville.nygren at gmail.com
20720 Turku