[voikko-devel] Monikon -in-genetiivi / m:einä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Mon Aug 14 11:24:01 EEST 2006

On Monday 14 August 2006 10:46, Teemu Likonen wrote:
> Oikeasta tarpeesta olen ihan samaa mieltä. Ei niitä kannata kirjoittaa
> juuri mihinkään, koska ne eivät kovin paljon lyhennä eikä lukija
> välttämättä tiedä, mitä lyhenteellä tarkoitetaan. Johonkin taulukon
> soluun voisi kai joskus joutua laittamaan.
>
> Kielen kannalta mahdollisia ovat ainakin seuraavat (inessiivi):
>
> m:eissä		(metreissä)
> s:eissa		(sekunneissa)
> h:eissa		(tunneissa)
> rad:eissa	(radiaaneissa)
> sr:eissa	(steradiaaneissa)
> Hz:eissä	(hertseissä)
> W:eissa		(wateissa)
> [...]

Lisätään nämä poikkeuksina sanastoon (paitsi %:eissa, koska % ei ole sanaan
kuuluva välimerkki oikoluvun kannalta) ja katsotaan, että asia on sillä
hoidettu. Kerrannaisyksiköistä ei varmaan kannata huolehtia, ellei nyt sitten
faradeissa, joissa tuota perusyksikköä ei paljonkaan käytetä kun se on aika
julmetun suuri. Mikro-, nano- ja pikofaradit ovat enemmän käytettyjä.

Nämä voisi muutenkin suurelta osin jättää matemaattis-luonnontieteelliseen
erikoissanastoon, missä näitä lähinnä tarvitaan. Siellä
kerrannaisyksikköjäkin voisi olla mukana.