[voikko-devel] Isot kirjaimat vaihtuvat pieniksi oikoluvun jälkeen (Ooo2)

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Mon Aug 21 11:31:47 EEST 2006

Petteri Wirkkala kirjoitti:

> Alkuperäinen teksti: Kirjaittaminen on hauskai. Oekoluku toimie
> hyvim.
- -
> Voikko: Kirjaittaminen on hauskai. ekoluku toimi hyvim.

Olen samaa mieltä, että tarjotuissa ehdotuksissa olisi mielellään
parantamisen varaa. Minulla on käytössä kehitysversio libvoikosta ja
Suomi-malagasta, ja antamasi esimerkki "toimie" tarjoaa seuraavaa:

W: toimie
S: toimis
S: toimi
S: toimite
S: toimine
S: toimien

Niin sanotusti paras ehdotus on mielestäni "toimi". Listasta
puuttuvat "toimia" ja "toimii", jotka ovat olisivat todennäköisesti
oikeampia kuin moni muu ehdotettu. Tulee mieleen, että olisiko
mahdollista asettaa indikatiivimuodot tärkeämpään asemaan kuin
harvinaisemmat modukset ja nominaalimuodot?  Ehkä johdoksissa ja
sijamuodoissakin voi olla jonkinlainen "paremmuusjärjestys".

Sana "*autosso" saa ehdotuksen "autoaso" muttei "autossa".
Samoin "*puutarhoissi" tuo ehdotuksen "puutarohissi"
muttei "puutarhoissa". Tähän taitaa liittyä jonkinlainen
yhdyssanakysymyskin, koska virheellinen sana ensisijaisesti nähdään
näissä esimerkeissä kahtena sanana.