[voikko-devel] Malagan optimointi (-:

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Aug 23 21:54:38 EEST 2006

On Wednesday 23 August 2006 09:40, Hannu Väisänen wrote:

> Tuota noin. Ennen kuin alamme tehdä spagettia, on syytä optimoida
> Suomi-malagan sananmuodostussäännöt. Sijapäätteitä on ilmeisesti kahta
> lajia: jotka eivät voi olla yhdyssanojen osina ja jotka voivat:
> nimentö (kuusi+puu), omanto_n (talo+n+poika), omanto_in
> (vanhempa+in+loma). Onko muita? Poikkeukset (poi+ssa+olo) pitää
> laittaa erikseen sanastoon, mutta niin pitää tehdä nytkin.

Nykyään ainakin hyväksytään kaikki omannot (yksiköt ja monikot). Sopii
tietysti miettiä, että onko tämä oikein. Mutta mutta ...

Olen tässä miettinyt illan aikana, että voisi olla tulevaisuuden kannalta
hyödyllisempää kirjoittaa auki nämä sananmuodostussäännöt sellaisessa
muodossa, että niitä osaavat tulkita muutkin kuin ne, jotka ymmärtävät
Malaga-koodia. Erityisen hyödyllistä olisi saada säännöstö sellaiseen
muotoon, että se on sekä ihmisten että koneen luettavissa. Hankalampi kysymys
on sitten se, että mikä on sopiva formalismi tällaiseen hommaan. Jonkinlainen
kontekstivapaa kielioppi (tai mahdollisesti sopiva laajennus) voisi tässä
toimia. Sellaisen olemassaolo helpottaisi oleellisesti tuota itse koodin
kirjoitusta (parhaassa tapauksessa homman voisi jopa tehdä osittain tai
kokonaan automaattisesti) ja kieli-ihmisillekin tällaiset kieliopit ja
jäsennyspuut ovat suhteellisen tuttuja. Tiedän ainakin että Tampereen
yliopistossa niitä opetetaan kielitieteen johdantokursseillakin.

Siis tuo edellinen esimerkki kirjoitettaisiin jotenkin näin:

# Sääntöjä yleisnimien muodostamiseksi sanoja yhdistämällä
# "kuusi+puu"
yleisnimi_vartalo -> yleisnimi_vartalo nimentö_yks_pääte yleisnimi_vartalo
# "talo+n+poika"
yleisnimi_vartalo -> yleisnimi_vartalo omanto_yks_pääte yleisnimi_vartalo
# "vanhempa+in+loma"
yleisnimi_vartalo -> yleisnimi_vartalo omanto_mon_pääte yleisnimi_vartalo

# Päätteitä
# omannon monikon päätteet
omanto_yks_pääte -> omanto_n_pääte | ... (muut yksikön omannot)
# omannon monikon päätteet
omanto_mon_pääte -> omanto_in_pääte | omanto_jen_pääte ...

Miltä kuulostaa?