[voikko-devel] Voikko Windowsissa ja Firefoxissa

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sat Dec 9 12:01:34 EET 2006

On Saturday 09 December 2006 00:10, Reijo Tomperi wrote:

> Eräänä tärkeimmistä kriteereistä pitäisi mielestäni pitää asennuksen
> helppoutta. Valitulla tekniikalla asennuksen pitää sujua yhtä helposti
> kuin yhden tavallisen laajennuksen asennus.

Tähän liittyen ehdoton vaatimus pitäisi olla, että missään tilanteessa Voikon
asentaminen ei saisi rikkoa olemassa olevaa toiminnallisuutta. Eli
OpenOfficen, Firefoxin ja Thunderbirdin pitäisi pysyä käyttökelpoisena vaikka
käyttäjä tekisi asennuksen väärin tai Voikkoon jäisi bugeja. Oikoluvun
toimivuutta näissä tilanteissa ei tietysti voi taata.

Ihan niin helposti kuin tavallisen laajennuksen asennus Firefoxissa ei Voikon
asennus varmaankaan voi tapahtua. Firefox-laajennusten asentaminen on
nimittäin todella helppoa, mutta toisaalta niitä ei ole suunniteltu
tarjoamaan palveluja sovelluksille Firefoxin ulkopuolella.

> Toinen kriteeri on päivittämisen helppous käyttäjälle. Tämän pitäisi
> sujua yhtä helposti kuin tavallisen laajennuksen päivittäminen.
> Onnistuuko se erillispaketeilla, vai vaatiiko Voikko tällöin jotain
> muita toimia päivittyäkseen?

Periaatteessa päivitys varmaankin tapahtuisi hakemalla uusi versio
aloittamalla sen asennus. Asennusohjelma huolehtisi siitä, että se ymmärtää
tehdä päivitysasennuksen. Mutta jos Firefox- ja OpenOffice-laajennukset ovat
saatavissa muutakin kautta (addons.mozilla.org tai vastaavaa) niin
laajennusten vastuulle jää varmistaa, että jos koneelle on asennettu väärää
versiota oleva Voikko tai ei Voikkoa lainkaan, käyttäjä saa tästä
selväkielisen virheilmoituksen.

Vaikka laajennukset olisi saatavissa muutakin kautta, niistä kannattaa ehkä
toimittaa kopiot myös Voikon asennusohjelman mukana. Tämä palvelisi niitä,
jotka haluavat asentaa laajennukset koneen kaikkien käyttäjien käyttöön.
Ajatellaan vaikkapa Oikeusministeriötä, jossa tuskin kaikki 8000
OpenOffice-käyttäjää saavat itse päivitellä tällaisia laajennuksia verkosta.

> Kolmas kriteeri on toteutuksen helppous. Eli kumpi ratkaisu on meille
> helpompi toteuttaa, vai onko ero hyvin pieni.

Laajennusten ja varsinaisen Voikon levittäminen erikseen aiheuttaa
yhteensopivuuspulmia laajennusten ja Voikon välillä. Niiden pakkaaminen
yhteen pakettiin aiheuttaa yhteensopivuuspulmia laajennusten ja niitä
käyttävien sovellusten välille. Kumpikaan ratkaisu ei siis ole ihan helppo,
enkä osaa sanoa kumpi mahtaisi olla helpompi.

NSIS (http://nsis.sourceforge.net) lienee joka tapauksessa oikea työkalu tuon
asennusohjelman toteuttamiseen?

> Neljäs asia, mikä ei varsinaisesti ole kriteeri, mutta sitäkin pitää
> tutkia. Eli päivittämisen vaikutukset kaistoihin. Eli päivityksistä
> johtuva kuorma servereiden ja asiakkaan kaistoissa. Tosin uskoisin että
> päivittäminen on vain tilapäinen ongelma kehityksen tässä vaiheessa.
> Jossain vaiheessa projekti pääsee niin pitkälle että muutoksia tulee
> harvakseltaan ja ne ovat pieniä ja koskettavat vain harvoja.

update.mozilla.org palvelee niin suurta käyttäjäjoukkoa, että suomen
oikolukulaajennus ei siellä paljon tunnu. Lemin kunnan palvelimelle on
sovittu viiden megatavun tavoiteraja yhdelle käyttöjärjestelmälle kerrallaan
tarvittavien binääripakettien yhteiskoolle. Windowsissa Voikon tarvitsemien
kirjastojen pakkaamaton tilantarve on 2,3 megatavua, pakattuna siis noin yksi
megatavu. Suomi-malaga tuo siihen pakattuna pari megatavua lisää. Firefox- ja
OpenOffice-laajennukset eivät varmaankaan ole noihin nähden kovin suuria. Eli
tavoite toteutuu. Sama viiden megatavun yläraja on varmaan järkevä asiakkaan
puolellakin, kun ihmisillä nyt kuitenkin pääsääntöisesti nykyään on
laajakaistayhteydet käytössään.

Voikkoconfig valitettavasti vie useamman megatavun lisätilaa, koska Qt:n
kirjastot ovat kooltaan suurehkot. Se siis kannattanee jättää erilliseen
latauspakettiin ainakin alkuvaiheessa. Toisaalta Voikkoconfig mahdollistaa
sanastopäivitykset ilman että koko Voikkoa tarvitsee ladata uudestaan, eli se
voi käytössä säästääkin kaistaa.